1. Inleiding
2. Postmodernisme (Mulisch, Mutsaers, Verhelst, Van der Heijden…)
3. Generatie Nix (Zwagerman, Giphart, Mennes…)
4. Straatrumoer en engagement
5. Autobiografische roman (Grunberg, Palmen, Voskuil, Van der Heijden, Van Dis…)
6. “Het verdriet van België” (Kristien Hemmerechts: In het land van Dutroux (of iets anders), Tom Lanoye: Monstertrilogie...)
7. Historische roman (Erik Vlaminck, Erwin Mortier, Thomas Roosenboom, Arthur Japin…)
8. Familieroman (Saskia de Coster: Wij en ik, Jeroen Theunissen: De omwegen, Koen Peeters: De bloemen...)
9. Reisliteratuur (Nooteboom, Grunberg, Wieringa, Lieve Joris…)
10. Milieu en klimaat in de literatuur; relatie mens en dier (Lieke Marsman, A. van Dis, R. Dorrestein, Eva Meijer...)
11. Interculturele auteurs, migrantenliteratuur (Bouazza, Benali, Abdolah, Stitou, Roemer, McLeod, Lamrabet...)
12. Interculturele auteurs van Tsjechische afkomst (Beranová, Stavinoha, Šimek)
Předmět sleduje základní vývojové tendence nizozemské a vlámské literatury na přelomu tisíciletí. Prohlubují se základní znalosti tohoto období nabyté v bakalářském studiu.
Student se důkladně orientuje v odborné literatuře, která teprve postupně vzniká, je schopen samostatně sledovat vývoj v literárních časopisech a dalších médiích, bezvadně porozumět literárním recenzím a umět je analyzovat. Vedle toho je student schopen analýzy konkrétních primárních literárních děl, která čte v rámci domácí přípravy.
Součástí předmětu je vypracování eseje – analýzy jednoho, dosud málo popsaného díla, které je zároveň rozebráno z hlediska příslušnosti k současným literárním proudům a/nebo z hlediska recepce v odborném a populárním tisku.