Hlavní tematické okruhy:
Teorie imperialismu, kolonialismu a postkolonialismu.
Nizozemský kolonialismus: Indonésie, Surinam, Niz. Antily, Jižní Afrika
Úvod k: Edward Said: Orientalism.
Terminologie: „de Ander“, „herschrijven van de Ander“, „mimicry“, hybridita.
Společná analýza románu z oblasti bývalé Východní Indie (Indonésie).
Společná analýza románu z oblasti Karibiku (Surinam, Niz. Antily) nebo Jižní Afriky.
Úvod do migrantské literatury. Vymezení problematiky. Metodika. Orientace v odborné literatuře.
Politický a sociokulturní vývoj po 2. světové válce. Problematika migrace. Situace v Nizozemsku a Belgii.
Multikulturalismus.
Nizozemsky píšící autoři ze zemí východního bloku.
Nizozemsky píšící autoři z oblasti Středozemí.
Političtí uprchlíci.
Diskuze.
Předmět se zabývá dvěma velmi aktuálními oblastmi v nizozemské literární vědě.
První část semestru je věnována kritice ideologie v literárních textech ve vztahu k imperialismu, kolonialismu a postkolonialismu. Cílem je odkrývání skrytých kulturních významů týkajících se imperialistických a kolonialistických přesvědčení, jež mohou literární texty implicitně obsahovat. Student se učí pracovat s nástroji různých literárních metod a tyto aplikovat na konkrétní nizozemsky psané literární texty ve vztahu k bývalým nizozemským (popř. belgickým) koloniím.
Druhá část semestru se soustředí na téma, které s postkoloniální literaturou souvisí a někdy se i částečně překrývá: literaturu migrantů, a to v poválečném období do současnosti. Hledá spojitosti mezi historickým a společensko-kulturním vývojem v Nizozemsku, Belgii a potažmo v celé západní Evropě a vývojem literatury v této oblasti. Nezabývá se pouze jednotlivými autory a rozborem jejich děl, ale umísťuje je do širšího kontextu, zkoumá recepci v nizozemské a vlámské společnosti, sleduje aktuální dění. Samozřejmostí je četba recenzí a odborných studií týkajících se relevantních autorů.
V ústním referátu prezentuje student vybraného autora, či skupinu autorů z postkoloniální či migrantské literatury, představuje kontext, ve kterém autor tvoří, seznamuje s recepcí díla, kterou sám zkoumá na základě recenzí, článků v odborné literatuře a v médiích atd.