Seminář bude postupně pokrývat následující témata. Studenti se dozví, jak jednotlivé fenomény fungují, jak je lze využít a jaká mají úskalí. Zároveň si je prakticky vyzkouší
● crowdsourcing: média vyzývají čtenáře ke spolupráci, aby jim pomohli zmapovat vybraný problém (např. kolik stojí benzín v jejich oblíbené benzínce).
● newgames: ke zpravodajským událostem médium vytvoří nejen článek, ale i počítačovou hru, která má čtenáře víc poučit a vtáhnout do problému.
● Twitter, Facebook a další sociální sítě: v rámci sociální sítě získávají média informace a také čtenost
● databázová (data-driven) žurnalistika: média musí často zpracovat tisíce stránek z nějakého tajného dokumentu (např. Wikileaks), dát čtenářům možnost se v nich zorientovat a na ty pozoruhodné informace upozornit
● hyperlokální žurnalistika: média se snaží nabízet zprávy z každé ulice, z každé čtvrti. To se neobejde bez spolupráce se čtenáři.
● networked journalism, blogy a občanská žurnalistika: nahodilé spolupráce jednotlivých “nenovinářů” a profesionálních novinářů např. při živelných katastrofách.
● prediction markets a žurnalistika: čtenáři mohou např. tipovat, jak dopadnou některé zpravodajské události. Dle teorie crowdsourcingu by to měl být i údaj překvapivě přesný.
● nástroje pro novináře i bloggery: jaké nástroje mají i laici zdarma dostupné a čeho všeho lze dosáhnout.
Foreign media are looking for new ways to attract and engage readers. They make computer games for them, involve them in investigative journalism, debate with them on social networks.
Seminar participants will show how such cooperation amateur and professional journalists on the Internet works, what tools are available, how changed the relationship between them and what pitfalls on both sides appear. It will deal with topics such as citizen journalism, journalism database, gamifikace messages, networked journalism or crowdsourcing.
Students try out the different services and the seminar will participate in joint or individual experiment in civic journalism.