Charles Explorer logo
🇬🇧

Introduction to Sociology of (new) media

Class at Faculty of Arts |
ANM50550

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Tématická struktura kursu (P - přednáška, D - diskuse):

* I. Informační a organizační schůzka kursu

D: co jsou nová média?

* II. P: Úvod: Komunikace, jazyk, interpretace a jejich význam pro pochopení společenských procesů

D: Texty (Thompson 2004: 15-35; Berger a Luckmann 1999: 39-50).

* III. P, D: Inovace médií a struktura systémů komunikace a moci (Innis, McLuhan)

D: Zapomeňte na McLuhana? Texty (McLuhan 1993: 8-26, zbytek rozdělen mezi studenty).

* IV. P: Média jako organizovaný průmysl

D: Rozdíly a podobnosti vlivu tradičního a současného modelu organizace zpravodajství a zábavy na mediální obsah

* V. P: Média a ideologie

D: Specifika vývoje médií v kontextu postkomunistické transformace

* VI. P: Média jako zrcadla společnosti? Lekce z empirické evidence.

D: Rozdíly a podobnosti reprezentace společnosti v českém kontextu, otázka relevance v systému nových médií

* VII. P: Média, politika a demokracie (incl. politická regulace obsahů)

D: Aktuální stav, Text ()

* VIII. P: Klasické teorie a výzkumy vlivu médií na jedince

D: Jak mění nová média závislost na masmediálním systému?

* IX. P, D: Nová média jako nástroje interpersonální komunikace, Text (Castells 2001: 116-136)

* X. D: Výzkumné postupy I+II, Diskuse nad návrhy projektů

Annotation

The course is devoted to the classic confrontation of perspectives within the sociology of media with the current reality (neo-) media hybridization. Students will gradually acquainted with the sociological approach to media influence the organization of media content, to explore the ideological function of the content, the issue of media influence on behavior, and the issue of media innovation interaction with the media field.

The basic question addressed in the course, the applicability of the classical argument, arguments and practices in terms of "a crisis of traditional media," it will then confront the two camps of thought according to the "newness" attributed to the current media situation. Basic didactic procedures will be lectures, presentations, group discussions over the specified text and group discussion on the current validity of the subject matter in the world and the Czech context.