Tématická struktura kursu (P - přednáška, D - diskuse):
* I. Informační a organizační schůzka kursu
D: co jsou nová média?
* II. P: Úvod: Komunikace, jazyk, interpretace a jejich význam pro pochopení společenských procesů
D: Texty (Thompson 2004: 15-35; Berger a Luckmann 1999: 39-50).
* III. P, D: Inovace médií a struktura systémů komunikace a moci (Innis, McLuhan)
D: Zapomeňte na McLuhana? Texty (McLuhan 1993: 8-26, zbytek rozdělen mezi studenty).
* IV. P: Média jako organizovaný průmysl
D: Rozdíly a podobnosti vlivu tradičního a současného modelu organizace zpravodajství a zábavy na mediální obsah
* V. P: Média a ideologie
D: Specifika vývoje médií v kontextu postkomunistické transformace
* VI. P: Média jako zrcadla společnosti? Lekce z empirické evidence.
D: Rozdíly a podobnosti reprezentace společnosti v českém kontextu, otázka relevance v systému nových médií
* VII. P: Média, politika a demokracie (incl. politická regulace obsahů)
D: Aktuální stav, Text ()
* VIII. P: Klasické teorie a výzkumy vlivu médií na jedince
D: Jak mění nová média závislost na masmediálním systému?
* IX. P, D: Nová média jako nástroje interpersonální komunikace, Text (Castells 2001: 116-136)
* X. D: Výzkumné postupy I+II, Diskuse nad návrhy projektů
Kurs je věnován konfrontaci klasických perspektiv v rámci sociologie médií s aktuální realitou (neo-)mediální hybridizace. Studenti budou postupně seznamování se sociologickým přístupem k vlivu organizace médií na mediální obsahy, ke zkoumání ideologické funkce obsahu, k problematice vlivu médií na chování, a k otázce interakce mediální inovace s mediálním polem.
Základní otázkou, řešenou v rámci kursu, bude aplikovatelnost klasických tvrzení, argumentů a postupů v podmínkách „krize tradičních médií“, půjde tedy o konfrontaci dvou názorových táborů dle „novosti“ připisované aktuální mediální situaci. Základními didaktickými postupy budou přednáška, prezentace, skupinová diskuse nad zadanými texty a skupinová diskuse nad aktuální platností probírané látky ve světovém a českém kontextu.