Charles Explorer logo
🇬🇧

VS - Digital technology as a business: history and future

Class at Faculty of Arts |
ANM50565

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Technologie a dějiny. Klíčové technologické změny v historii a jejich vliv na společnost: zemědělství; knihtisk; průmyslová revoluce 1780 - 1830 (tj. parní stroj, železnice); průmyslová revoluce 1830 - 1860 (elektřina, telegraf, domácí spotřebiče); automobil; digitální technologie a internet. Ekonomické a politické důsledky, změny rovnováhy na makro- a mikroúrovni.

2. Cesta k počítačům. Jacquard, Babbage, mechanické kalkulačky, registrační pokladny, psací stroje, šicí stroje. Obchodní model autorizovaného prodeje a servisu.

3. Digitální kódování dat a jeho důsledky. Hollerith a děrnoštítkové stroje, vznik IBM. Mechanizace a automatizace administrativních prací. Obchodní model rent and refill.

4. Druhá světová válka a akcelerace vývoje. Souběžný vznik počítačů v USA, Británii a Německu. Turing a von Neumann. Poválečný vývoj výpočetní techniky do počátku šedesátých let. Programovací jazyky, vojenské aplikace, SABRE. Softwarová krize (zaostávání vývoje sw za vývojem hw).

5. Silicon Valley a osobní počítač. Myšlenkové a technologické kořeny: elektronický průmysl, vojenské zakázky, nezávislost, akademické zázemí, alternativní kultura. Apple versus IBM. "Kalifornská ideologie", technooptimismus a jeho vliv na politickou scénu v USA a ve světě.

6. Internet do roku

1994. Vznik, záměry, "Sputnik shock" a americká reakce. Šedesátá léta a geopolitická situace. Otevřená struktura internetu jako důsledek nekomerčního původu. Hypertext od Xanadu po WWW.

7. Investoři, digitální technologie jako obchodní příležitost, vznik internetového průmyslu a startupové kultury. Netscape versus Microsoft. Internetová bublina 2000, ekonomický rozbor její podstaty. Zákjladní informace o fungování finančních trhů, IPO, tržní kapitalizace versus výkon firmy. Gartnerovský hype cycle. Iluze a realita tzv. Nové ekonomiky.

8. Internet od roku

1994. Hlavní společenské důsledky: bezpečnost, soukromí, demokracie, digital divide, vzdělání, způsob myšlení a duševní práce. Internet versus národní stát, pověry a realita. Mechanismy kontroly internetu (ICANN, ITU, národní legislativy). Internet v nedemokratických režimech.

9. Copyright, jeho historie a možné budoucnosti. Udržitelné obchodní modely digitálních médií. Pirátství, piráti a Piráti. FOSS (free and open source software). Creative Commons.

10. Startup. Proč a jak pojem vznikl, proč a čím je technologické drobné podnikání specifické. Sekundární byznys (startup jako životní styl a jako náboženství, akcelerátory apod.) Startupová scéna v ČR. Startupová filozofie versus protestantská morálka.

11. Umělá inteligence. Od Turingova testu po singularitu. Společenské důsledky automatizace a robotiky.

12. Technologie blízké budoucnosti. Bio- a nano-, automatizace v dopravě, vesmírné technologie, alternativní budoucnosti.

Annotation

The aim of the course is to teach students to think about digital technology with two new ways: first, in historical context, both in economic and business terms. This will complement the usual two basic views, ie.

Users' ("riding a car") and technological ("look under the hood"). Graduate of the course should be able to identify and analyze business models of current and future digital technology, distinguish marketing and promotion from reality, explain and predict to some extent evolution in digital markets.

Interpretation is consistently based on specific examples and stories from which we aim to generalize the needy.