Charles Explorer logo
🇨🇿

VS - Mediální etika

Předmět na Filozofická fakulta |
ANM50569

Sylabus

Mezi probíraná témata budou patřit zejména aplikace vybraných právních předpisů: ústavní právo (právo na informace pro svobodné vytváření názorů, svoboda slova a její limity), autorské právo (citace, zpravodajská licence), služeb informační společnosti (nevyžádané obchodní sdělení), osobnostní právo (ochrana osobních údajů, ochrana osobnosti a oprávněných zájmů organizace, pomluva), právo na přístup k informacím, trestní právo (porušení zákona ve veřejném zájmu, užívání nedovolených zpravodajských prostředků), tiskové právo (odpovědnost vydavatele a poskytovatele informačních služeb, tisková oprava, odpověď, dodatečné sdělení, doplňující informace a další nástroje), zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání (objektivita a vyváženost, ochrana dětí, mladistvých, názorové svobody a menšin, subliminální reklama, pornografie, násilí, rasismus, alkohol, tabák, drogy), právo spotřebitele (klamavá reklama, reklama na léky, alkohol, tabák). Zvláštní pozornost bude věnována mezinárodněprávnímu kontextu plynoucímu z členství ČR v Radě Evropy a etice médií veřejné služby při plnění §2 zák. 483/1991 Sb. a §2 zák. 484/1991 Sb. v kontextu příslušných ustanovení (zejm. §31 a 32) zákona 231/2001 Sb.

U studentů se předpokládá základní orientace v mediální teorii (komunikační modely), žurnalistické teorii (žánry) a právní teorii (subsidiarita).

Anotace

Kurz studentům poskytne základní orientaci v otázkách etiky medií v rámci evropských i českých právních předpisů, regulujících tuto oblast, koregulačních a autoregulačních mechanismů médií, specifických koregulačních mechanismů médií veřejné služby.

Cílem kurzu je získání schopnosti uvědomit si právní rámec regulace mediální komunikace a veřejný zájem určující regulaci, samostatně porozumět právním textům interpretujícím mediálně etické otázky a aplikovat je v kontextu reálných situací, spojených s vykonáváním profese novináře, pracovníka účelové komunikace (reklama, PR) či recipienta (spotřebitele) mediálních obsahů.

Kurz bude vyžadovat aktivní přístup a samostatné studium právních dokumentů studenty.

Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.