1. Ekonomické důsledky - Digitální technologie z makroekonomického pohledu, jejich význam pro národní ekonomiku, souvislost s prosperitou společnosti, s produktivitou práce. - Podnikání, startupy: mýty a skutečnosti. „Kalifornská ideologie“ jako významný faktor myšlenkového světa současného Západu. - „Průmysl
4.0“ v kontextu stavu globální ekonomiky; internet věcí. - Digitální monopoly, dominance klíčových firem. - Postkapitalistická společnost jako finální produkt automatizace?
2. Svět práce - Současnost a budoucnost pracovního trhu, zánik a vznik nových profesí v kontextu automatizace a umělé inteligence. - Digital divide, digitální technologie jako emancipační nástroj i jako rozevírání nůžek.
3. Kontrola - Boj o kontrolu internetu. Technologická kontrola jako podmínka kontroly obsahu. Cenzura v autoritativních a demokratických režimech. - Copyright jako prostředek kontroly internetu. - Společnost dohledu, soukromí versus bezpečnost.
4. Občan - Digitální technologie a demokratické mechanismy. Elektronické volby. - Digitální aktivismus a meze jeho možností. „Civic technology“. - „Post-truth society“, dopad dostupnosti informací a sociálních médií na dostupný obraz reality. De-skilling – hloupneme v důsledku internetu?
The aim of the course is to teach students to think about digital technology with two new ways: first, in historical context, both in economic and business terms. This will complement the usual two basic viewpoints, ie.
User ("car ride") and technological ("look under the hood"). Interpretation consistently based on concrete examples and stories from which we will go to needy generalizations.
The emphasis is on independent work, both in the form of small activities during workshops and in the form of self-study of literature.