První semestr:V rámci každé dvouhodiny jsou studenti seznamováni:a) se základní oborovou literaturou, časopisy a elektronickými zdrojib) s aktuálními oborovými koncepty a výzkumnými trendy, které jsou relevantní pro studium dějin osídlení a historické krajinyc) na některé přednášky jsou zváni odborníci příbuzných, zejména přírodovědných, oborůd) s modelovými i praktickými příklady ze středověké a raně novověké EvropyTematické okruhy prvého semestru: 1. Úvod a Prameny.Přehled studia v Českých zemích a v zahraničí, těžiště studia v jednotlivých zemích.Aktuální otázky a výzkumná témata.2.-4. Geografické obory.a.
Sídelní-geografie. Problematika sídelních forem (sídliště, plužina).
Přehled výzkumu a aktuálních koncepcí (koncept sociálního úhoru, pustnutí). Prameny pro poznání sídelních forem (zejména kartografické prameny).
Analytické metody a interpretace sídelních forem (statické a dynamické pojetí). Geneze a rozšíření sídelních forem v Evropě.
Proměny evropských sídelních forem jako výraz sociálně-ekonomických změn.b. Kulturní a sociálně-ekonomická geografie.
Základní geografické modely a teorie. Systémový přístup.
Principy metod prostorové analýzy. Teorie nejnižšího nákladu.
Teorie centrality.c. Agrární geografie.
Aktuální modely. Faktory určující podobu zemědělského systému a jeho prostorové uspořádání (faktory specializující, faktory integrující a faktory dynamické, určující proměnu zemědělských systémů).
Historická agrární geografie (vymezení v rámci geografie, hlavní témata dříve a dnes, problematika kulturní krajiny, historické zemědělské systémy, kulturně-geografické faktory, vybrané agrárně-geografické procesy v minulosti).5. Agrární ekonomie.
Zemědělství v neoklasických a alternativních ekonomických modelech. Vliv sociálních a ekonomických změn.
Teorie agrárně-sociálního vývoje. Ekonomická analýza zemědělské produkce rolnického hospodářství a jeho prvků.
Rolnické hospodářství jako integrální součást komplexního sociálně-ekonomického systému.6.-7. Peasantologická studia.
Koncept rolníků jako specifické sociálně-kulturní společenské skupiny.a. Ekonomická antropologie.
Základní ekonomicko-antropologické kategorie. Rozhodování a výběr, otázka racionality hospodáře a jeho rodiny.
Jednotlivec - domácnost - komunita, základní hospodářské jednotky a jejich chování. Práce z ekonomicko-antropologického hlediska.
Distribuce, redistribuce, monetární vztahy. Symbolická směna, ekonomie daru, ekonomická antropologie trhu.
Ekonomie a kulturně-sociální faktory. Zemědělské subsistenční strategie.
Jednoduché a komplexní sociálně-ekonomické systémy. Ekonomika krizových období.
Modely ekonomického chování a rozhodování rolnického hospodářství (A. V. Čajanov).
Příklady ze středověké a raně novověké Evropy.b. Rurální sociologie.
Základní kategorie rurální sociologie. Sociální stratifikace ve venkovském prostředí. 8.
Demografie. Základní kategorie a modely historické demografie.
Problematika populačního růstu. Rodina jako základní organizačně pracovní jednotka.
Ekosystémový přístup v historické demografii. Rodina a integrace pracovních sil v závislosti na produkčním způsobu.
Historická demografie v kontextu kulturně antropologického výzkumu. Modelové i praktické příklady ze středověké a raně novověké Evropy.9.
Zemědělské technologie. Zemědělské soustavy.
Zemědělské nástroje.10. Agrární a hospodářské dějiny.
Přehled výzkumu a aktuálních koncepcí. Evropa.
Teorie agrární krize pozdního středověku (kritická diskuse). České země a jejich ekonomicko-geografická diferenciace v mladším středověku a raném novověku. Ideální typy "hory", "přechodné oblast", "úrodné nížiny", "příměstské oblasti".
Vztah venkovského a městského prostředí.11. Lingvistika - Toponomastika.
Problematika místních a pomístních jmen. Česká versus německá toponomastika. Problémy studia původně německých jazykových oblastí.
Problematika jazykového kontaktu a jeho odrazu v místních a pomístních jménech. 12. Etnoarcheologie.
Procesy pustnutí.13. Klimatologie a agroklimatologie.
Klimatologická a agroklimatologická klasifikace Českých zemí, její kriteria a interpretační možnosti. Fenologie.
Historická klimatologie. Mikroklimatologie.
Cílem předmětu je seznámit studenty jak s teoretickými koncepty, tak s praktickými dovednostmi těch vědních oborů, které bezprostředně souvisí se studiem dějin osídlení a evropské historické krajiny. Absolventi přednášky a cvičení by měli být schopni základní orientace v konceptech a v literatuře těchto příbuzných oborů.
Součástí předmětu bude i terénní cvičení s totální stanicí a GPS přijímači různých kategorií. Studenti tak budou teoreticky i prakticky připraveni na vlastní sběr dat v terénu, v archivech a zejména na kritické posouzení a interpretaci získaných poznatků.
Předmět navazuje na předmět St ředověké osídlení.