Charles Explorer logo
🇨🇿

Informatika a 3D digitální metody v archeologii

Předmět na Filozofická fakulta |
APA111018

Sylabus

*

1) Data v archeologii Představení dat v archeologii, jejich charakter a kde je získat. Představení výzkumných témat studentů. Co lze analyzovat v jejich referátech a diplomových pracích? *

2) Práce s daty a tvorba databází za použití MS Excel and Access *

3) Představení AMČR *

4) Základy práce s daty v prostoru *

5) Úvod do práce s R *

6) Zpracování archeologických dat v R. Vybrané příklady. *

7) Úvod do QGIS a geografických informačních systémů Základy zpracování archeologických dat v prostoru. Instalace programu QGIS a úvod práce s programem. *

8) Práce v programu QGIS. *

9) Integrace získaných dat v terénu v EXCEL a jejich zpracování v R a v QGIS. Krok za krokem. *

10) 3D digitální metody v archeologii *

11) Prezentace zápočtových projektů

Anotace

Předmět seznámí studenty se základy aplikované informatiky v archeologii. Hlavním úkolem posluchačů je zvládnout teoretické postupy zpracování archeologických dat a prakticky tyto dovednosti aplikovat. Studenti pochopí principy práce s daty v prostředí R a QGIS. Výuka bude doplněna o praktické seznámení s možnostmi aplikace 3D digitálních metod v archeologii a o představení Archeologického informačního systému ČR jako základní digitální infrastruktury české archeologie. Předpokladem pro získání zápočtu je aktivní účast na seminářích a úspěšné vypracování seminárního projektu, který bude prezentován během poslední vyučovací hodiny.

Výuka se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická výuka se soustředí především na objasnění zásad, kterými se řídí sběr a zpracování archeologických dat. Praktická cvičení jsou zaměřena na řešení vybraných problémů vyplývajících ze zadání bakalářských či seminárních prací studentů a na práci se základními oborovými databázemi i volně dostupnými daty. Důraz bude kladen na práci s programy MS Excel, Access, zejména pak R a

QGIS. Přednášky budou vedeny v češtině a v angličtině.