Charles Explorer logo
🇨🇿

Archeologická východiska etnologie

Předmět na Filozofická fakulta |
APA550054

Sylabus

1/ TEORETICKÁ VÝCHODISKA (Kamila Remišová)•    Pojem "kultura" v archeologii a etnologii •    Přístupy ke studiu kultury a její interpretaci z hlediska archeologie a etnologie (tradiční a moderní proudy a metody (postprocesualismus, Boas, Hodder, Gero, Mead apod.)) •    Základní zájmové okruhy a interdisciplinarita. Angažovaná archeologie•    Možnosti míry poznání každodennosti zaniklých společností.

Analogie a jejich aplikace, písemné a orální prameny.•    Modelové příklady 2/ KONTEXT JAKO ZÁKLADNÍ INTERPRETAČNÍ VÝCHODISKO (Kamila Remišová)•    Kontext v archeologii (pravěké i středověké). Kontext v etnologii.•    Podíl materiální kultury na konstrukci sociální identity. •    Modelový příklad3/ ARTEFAKT JAKO "DŮKAZ"? (Kamila Remišová)•    Významy artefaktu v kontextu kultury ("image of" x "image for")•    Artefakt jako mediátor tradice a významný rituální/sociální činitel.•    Modelové příklady: artefakt v pravěku x ve středověku x v české kultuře 18. - 19. století - příklady dům, keramika)4/ VÝZKUM SÍDELNÍCH STRUKTUR A ARCHITEKTURY (Kamila Remišová, Ivo Štefan)•    Starší pravěk - neolit (Çatal Hüyük - Vinča - Bylany): srovnání a interpretace kontinuálních jevů, symbolika domu ve starším pravěku a etnologické "analogie".

Architektura a adaptace na přírodní podmínky•    Středověk - Sezimovo Ústí: přínos etnologie při zkoumání zaniklého sídla, využití ikonografie a písemných pramenů•    Význam zkoumání architektury z pohledu etnologie - kontinuita jevů•    Modelové příklady: Çatal Hüyük, Vinča, Bylany, Sezimovo Ústí, Jericho, Thessaloniki, Oaxaca Valley, lidová architektura 5/ DŮM NEBO DOMÁCNOST? (Kamila Remišová)•    Jak vrátit předkům tvář?•    Mikroarcheologie domácnosti preliterárních společností a etnologické paralely. •    Symbolika domu a obytného prostoru - domácí rituály a jejich kontinuita•    Strava a stravování, rituály spojené s přípravou a konzumací jídla  - kontinuita•    Životní cykly a genderové struktury ve studiu domácnosti •    Artefakt a jeho významy. Sakrální x profánní v kontextu domácnosti6/ DĚTSKÝ SVĚT A MOŽNOSTI JEHO ZKOUMÁNÍ (Kamila Remišová)•    Archeologie pravěkého a středověkého dětství - možnosti poznání života dětí z archeologického materiálu (Nikolskoje, skandinávské lokality, Vedrovice, Pražský hrad, …) •    Možnosti archeologického zkoumání přechodových rituálů•    Dětství ve středověku - archeologický materiál, písemné prameny a ikonografie (Lumbeho zahrada)•    Dítě a jeho role ve společnosti od 18.

Století - zkoumání kontinuity7/ NÁBOŽENSTVÍ, KULT A RITUÁL (Kamila Remišová)•    Struktura, možnosti studia a míra rozpoznatelnosti náboženských a rituálních aktivit v archeologickém materiálu. Interdisciplinární přístupy.•    Základní směry náboženství a jejich projevy v archeologickém materiálu od starší doby kamenné po současnost.

Kontinuita jevů a možnosti zkoumání•    Sakrální a profánní v archeologii náboženství ("rituální" prostor, "kultovní místo" a "kultovní artefakt") + modelové příklady •    Odraz starších forem náboženství a jejich kontinuita v lidové kultuře, pověra jako archaický relikt8/ NÁBOŽENSTVÍ, KULT A RITUÁL (Kamila Remišová)•    Mýty o pravěké společnosti. •    Pravěký matriarchát, Matka Bohyně a kult plodnosti (J. J.

Bachofen).•    Figurální plastika a její možné místo v pravěkých systémech víry na základě etno-archeologického výzkumu. 9/ SMRT A POHŘBÍVÁNÍ (Kamila Remišová) •    Výpovědní potenciál hrobových dat (mezolit, eneolit, středověk, novověk)•    fenomén "milodaru" od pravěku po současnost. "Ženská" a "mužská" hrobová výbava (struktura pohřbů na několika evropských pravěkých a protohistorických pohřebištích).•    moc, indikátory sociální stratifikace a jejich odraz v hrobových datech•    pohřební/přechodové rituály, kult předků, revenanti a ochrana živých•    gender, sociální statut, identita a struktura pohřebišť od pravěku po současnost•    Změna ritu a její souvislost se změnami sociálních a ekonomických struktur 10/  EKONOMIKA A PRODUKCE (Kamila Remišová)•    Dálkový obchod a lokální distribuce (importy v archeologickém materiálu)•    Domácká výroba x manufaktura - systémy produkce ve starším pravěku•    Dělba práce "podle pohlaví" (lovecko-sběračské společnosti, usedlí zemědělci).•    Sociální identita a systémy produkce.11/  ETNICKÁ IDENTITA V KULTURNÍ ANTROPOLOGII A MATERIÁLNÍ KULTUŘE (Ivo Štefan)•    Teorie skupinových identit: Koncept etnicity v kulturní antropologii: primordialistická a instrumentalistická perspektiva. Etnicita jako kulturní konstrukt.

Etnicita jako jedna z forem skupinové identity. Formování a zánik etnických skupin - příklady z kulturní antropologie. •    Etnická identita a hmotná kultura: Etnoarcheologické příkladové studie.

Přístupy k intepretaci archeologických pramenů: evolucionistický koncept, kulturně-historický přístup a jeho zneužití (G. Kossinna a archeologie Třetí říše), instrumentalistický přístup, "archeologická kultura" - možnosti a limity archeologického studia etnicity.12/  ETNICKÉ IDENTITY V POZDNĚ ANTICKÉ A RANĚ STŘEDOVĚKÉ EVROPĚ (Ivo Štefan)•    Primordialistické přístupy ke studiu historických populací.

Etnická identita jako situační konstrukt (příklad Hunů, Langobardů, Avarů). Kdo vlastně byli Keltové, Germáni a Slované a jak vznikli? Příkladové studie: "etnogeneze" Slovanů

Anotace

Kurz se zabývá vztahem archeologie a etnologie a jejich vzájemnými interakcemi při studiu lidské kultury. Řeší spolupráci obou disciplín a její praktický přínos při studiu základních společenských jevů lidské kultury a jejich interpretaci. S použitím modelových příkladů a studií poukazuje na nezbytnou kooperaci těchto dvou vědních disciplín, která vede k odkrývání zlomků každodenního života u zaniklých populací v případě archeologie a zpětné vazbě při studiu mnohých jevů a jejich kontinuity v případě etnologie.