Charles Explorer logo
🇨🇿

Základy sociologie

Předmět na Filozofická fakulta |
APD100008

Sylabus

Osnova předmětu:

Proč se zabývat sociologií? Prehistorie a vznik sociologie (S. Simon a A. Comte); pozitivistická metodologie.

Významné sociologické školy. Makrosociologie a mikrosociologie. Počátky empirických výzkumů v sociologickém bádání.

Sociální stratifikace. Systémy sociální stratifikace. Osobnosti - Karel Marx, Adam Smith, David Ricardo, Max Weber, Veblen, E. Wright; Rozdělení tříd: vyšší třída, střední třídy, dělnická třída, underclass. Teorie chudoby. Stratifikace: sociální nerovnost, diskuse kolem pojetí tříd, bezdomovci. Rasová nerovnost. Genderové teorie. Teorie elit.

Interpretativní sociologie (základy hermeneutiky, W. Dilthey a teorie světového názoru, M. Weber a koncepce ideálních typů), spor o metodu v sociologickém výzkumu.

Teorie konsensu, teorie konfliktu, sociolobiologie, konstruktivistické teorie.

Moderní doba. Modernizace. Postmoderna. Globalizační tendence a jejich důsledky.

Etnocentrismus, kulturní relativismus, enkulturace, akulturace, kulturní inovace.

Sociální interakce v běžném životě. Chování lidí ve společnosti Základní mechanismy modelování chování: klasické podmiňování, operantní podmiňování. Ovlivňování chování a přesvědčení.

Pohled sociologie na rodinu. Rodinný život v dějinách a proměny rodiny v současném světě.

Masmédia.

Náboženství - Křesťanství, Islám, náboženství Indie a Dálného východu; Sociologické teorie náboženství - Typy náboženských organizací; Význam náboženství v moderním světě.

Moc a autorita. Moc; rozdíl mezi autoritou a mocí. Moderní dělení politických systémů: liberální demokracie, majoritní demokracie, konsensuální demokracie, nové demokracie (polodemokracie), východoasijské režimy, islámské režimy, diktátorské a vojenské režimy.

Sociologie vzdělávání - Bernstein, Gintis a Bowles, Illich; Gender nerovnosti.

Rasy - Střet kultur a ras, formy.

Socializace, výchova a vzdělávání, kvalifikace, alokační procesy.

Anotace

Předmět je určen pro studenty jednooborového studia.

Cíl předmětu:

Seznámit studující oboru pedagogika se základními způsoby tematizace problému společnosti a s hlavními vývojovými etapami a směry sociologického bádání. Znalost základní terminologie oboru se pokládá za samozřejmou.