Osnova předmětu:
Pedagogika v systému věd o člověku.
Struktura pedagogických disciplín.
Vztah pedagogické teorie a výchovně vzdělávací praxe.
Z ákladní pedagogické kategorie - výchova, vzdělávání, vyučování. Jejich vzájemný vztah, různost interpretací. Sebevýchova, sebevzdělání. Výchova jako celoživotní proces. Vztah výchovy a sebevýchovy.
Vývoj člověka a výchova. Biologické aspekty výchovy, vliv dědičnosti.
Výchova a společnost. Vliv prostředí na formování osobnosti. Formování, socializace, výchova, manipulace.
Systémové pojetí výchovně vzdělávacího procesu. Cíl, prostředky, výsledky, podmínky, činitelé, vzájemné vztahy a determinace těchto prvků.
Principy fungování systému. Institucionalizace výchovy.
Význam a funkce školy.
Mimoškolní výchovné instituce.
Vychovatel a vychovávaný jako základní činitelé výchovy. Jejich vzájemné vztahy.
Autorita ve výchově. Výchovné styly.
Vztah cílů a výsledků výchovy.
Efektivita výchovně vzdělávacího procesu.
Výchova jako adaptace a anticipace.
Aktuální pedagogické problémy. Tradice a modernizace ve výchově.
Možnosti a meze výchovy.
Pedagogická prognostika.
Předmět je určen pro studenty bakalářského studia a seznamuje je se základními obecnými kategoriemi pedagogiky, s přehledem pedagogických věd, je úvodním předmětem pro oborový modul a pro submodul teoretického základu.
Cíl předmětu:
Cílem výuky předmětu je poskytnout základní orientaci v oboru pedagogika, osvojit si základní pedagogickou terminologii, přiblížit smysl oboru v souvislostech teoretické a empirické práce, v kontextu společenských věd, seznámit se se základy pedagogického myšlení.