Charles Explorer logo
🇬🇧

General Pedagogy

Class at Faculty of Arts |
APD100011

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Osnova předmětu:

Pedagogika v systému věd o člověku.

Struktura pedagogických disciplín.

Vztah pedagogické teorie a výchovně vzdělávací praxe.

Základní pedagogické kategorie - výchova, vzdělávání, vyučování. Jejich vzájemný vztah, různost interpretací. Sebevýchova, sebevzdělání. Výchova jako celoživotní proces. Vztah výchovy a sebevýchovy.

Vývoj člověka a výchova. Biologické aspekty výchovy, vliv dědičnosti.

Výchova a společnost. Vliv prostředí na formování osobnosti. Formování, socializace, výchova, manipulace.

Systémové pojetí výchovně vzdělávacího procesu. Cíl, prostředky, výsledky, podmínky, činitelé, vzájemné vztahy a determinace těchto prvků.

Principy fungování systému. Institucionalizace výchovy.

Význam a funkce školy.

Mimoškolní výchovné instituce.

Vychovatel a vychovávaný jako základní činitelé výchovy. Jejich vzájemné vztahy.

Autorita ve výchově. Výchovné styly.

Vztah cílů a výsledků výchovy.

Efektivita výchovně vzdělávacího procesu.

Výchova jako adaptace a anticipace.

Aktuální pedagogické problémy. Tradice a modernizace ve výchově.

Možnosti a meze výchovy.

Pedagogická prognostika.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět je určen pro studenty bakalářského studia a seznamuje je se základními obecnými kategoriemi pedagogiky, s přehledem pedagogických věd, je úvodním předmětem pro oborový modul a pro submodul teoretického základu.

Cíl předmětu:

Cílem výuky předmětu je poskytnout základní orientaci v oboru pedagogika, osvojit si základní pedagogickou terminologii, přiblížit smysl oboru v souvislostech teoretické a empirické práce, v kontextu společenských věd, seznámit se se základy pedagogického myšlení.