Osnova předmětu:
- Teorie socializace: Charles Cooley, Georg Herbert Mead, Sigmund Freud, J. Piaget, L. Kohlberg; činitelé socializace, resocializace.
- Pozice, prestiž, role, symboly statusu.
- Sociální struktury a skupiny. Konflikty rolí.
- Instituce a organizace. Organizace v tradiční společnosti a organizace v moderní (byrokratické) společnosti.
- Deviantní chování. Co jsou deviace. Funkce deviací. Sociální kontrola a paradoxní důsledky sociální kontroly. Fyziognomická teorie deviací, moderní sociobiologické teorie, psychologické teorie deviací, sociálně ekologická škola, teorie kulturního přenosu, teorie strukturálního napětí, teorie sociální kontroly, teorie nálepkování, teorie sociálního konfliktu, interpretativní sociologie. Kriminalita bílých límečků. Kriminalita bez obětí a klasifikace kriminálních aktivit.
- Sociologie učitelské profese, otázky profesionalizace učitelů ve světovém kontextu, sociologie školy, sociologické aspekty kurikula.
- Socializace dětí a mládeže, protestní a alternativní hnutí mládeže.
- Sociologie volného času, sociálně patologické jevy u dětí a mládeže.
- Rodina a výchova.
- Sociální stratifikace a výchova, sociální mobilita a výchova.
- Stát - politika - výchova, sociální změny a výchova.
link pro připojení k výuce v LS 2020-2021: Sociologie výchovy st 15.50 – 17.25 139/C Doc.Koťa
APD160038 https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a682e22caae1a4105a34e0841713653d1%40thread.tacv2/Sociologie%2520v%25C3%25BDchovy?groupId=ff447013-d877-495a-bc4e-34e17f33d593&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917
Cíl předm ětu:
Cílem předmětu je seznámit studenty s tématy sociologie, které souvisejí s výchovou a vzděláváním, vést je k dovednosti aplikovat sociologické poznatky na výchovně vzdělávací realitu a na problematiku socializace dětí a mládeže v podmínkách soudobé společnosti, rodiny a školy.
Subject aim:
Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to acquaint students with the topics of sociology, which are related to upbringing and education, leading them to skills to apply sociological knowledge to the educational reality and to the issue of socialization of children and youth in conditions of contemporary society, family and school.