Charles Explorer logo
🇨🇿

Pedagogická psychologie

Předmět na Filozofická fakulta |
APD100014

Sylabus

OSNOVA PŘEDMĚTU (OKRUHY KE ZKOUŠCE)

1.     Pedagogická psychologie a její úkoly, předmět a metody pedagogické psychologie, vývoj oboru, vztah k jiným vědám.

2.     Učitelská profese - pohledy na učitelství "zvnějšku" a "zevnitř", příprava na učitelské povolání, charakteristiky učitelské profese, náročnost učitelské profese, učitel jako profesionál.

3.     Osobnost učitele, učitelovo pojetí výuky, vyučovací styl.

4.     Percepce žáka učitelem - učitelovy postoje a očekávání vůči žákům, výzkum percepce z hlediska "zkreslování", kauzální atribuce.

5.     Osobnost žáka a její struktura z pohledu školy - školní zdatnost, školní úspěšnost, žákovo pojetí školního neúspěchu.

6.     Dětské pojetí světa a žákovo pojetí učiva - teoretická východiska (J. Piaget, L. S. Vygotskij, J. Bruner, D. P. Ausubel, F. J. Dochy), proměny žákova pojetí učiva, diagnostické metody, ovlivňování žákova pojetí učiva.

7.     Učení ve školním kontextu: paměťní učení, senzomotorické učení, učení z textu, učení z obrazového materiálu, elektronické učení, kooperativní učení.

8.     Individuální zvláštnosti učení - kognitivní styl, učební styl (učební strategie, učební přístupy), ovlivňování (neovlivňování) stylů učení.

9.     Autoregulace učení - teoretické přístupy, metakognice a učení, vytváření metakognitivních dovedností ve vyučování.

10.  Motivace v pedagogických situacích - vybrané teoretické přístupy, typy motivace, motivace žáků k učení, motivace a nuda, atribuční teorie a její aplikace ve školní praxi, ovlivňování učební motivace.

11.  Hodnocení ve škole - podstata, funkce, formy hodnocení, sebehodnocení.

12.  Komunikace ve škole.

13.  Klima školní třídy - vymezení pojmu, základní dimenze klimatu, výzkumy klimatu školní třídy. Kultura školy, klima školy.

14.  Sociokulturní background žáka, teorie sociokulturního handicapu (Kohn, B. Bernstein, P. Bourdieu).

15.  Rodinná a/versus školní socializace - výchovné styly v rodině, charakteristika modu socializace v rodině a ve škole, role rodiče a role učitele, osvojování role žáka.

16.  Vztahy mezi rodinou a školou - odlišnost pozic a vidění problémů, obtížnost komunikace a dialogu.

Anotace

Vytvořit základ pro porozumění pedagogicko-psychologické problematice s ohledem na současné směry v pedagogické psychologii.