Charles Explorer logo
🇨🇿

Obecná didaktika

Předmět na Filozofická fakulta |
APD100017

Sylabus

Základní témata předmětu Obecná didaktika

1. Obecná didaktika jako vědní pedagogická disciplína, didaktiky speciální (školní a didaktika mimo školní prostor). Funkce obecné didaktiky.

2. Metodologická problematika obecné didaktiky. Teoretické úrovně didaktiky.

3. Pojetí výuky a jeho proměny. Výuka  jako institucionalizovaná  forma vzdělání

4. Základní paradigmata pro výuku - transmisivní a konstruktivistické. Modely a pojetí výuky.

5. Transmisivní paradigma pro výuku, transmisivní modely, realita tzv. transmisivní výuky

6. Konstruktivistická výuka, její  kořeny,  současné pojetí, přístupy

7. Základní tendence v současném pojetí výuky          7a) činnostní zkušenostní učení        7b) problémové učení        7c) komplexnost  ve výuce (důraz na komplexnost v učební činnosti a celkovost učiva)        7d) svoboda ve výuce        7e) výuka z interakčního a komunikačního hlediska

8. Cíle ve výuce

9. Kurikulum, vzdělávací obsahy, učivo

10. Individualizace ve výuce: východiska, principy

11. Způsoby individualizace ve výuce

12. Sociální vztahy ve výuce: kompetitivní a kooperativní uspořádání

13. Kooperativní učení ve výuce

14. Výukové  formy

15. Výukové metody

16. Reproduktivní a produktivní výukové metody

17. Třídní management (řízení učební činnosti a chování)

18. Hodnocení ve výuce

19. Hodnocení výuky

20. Výzkumy v didaktice   Povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.

Anotace

Předmět je určen pro studenty bakalářského studia.

Cíl předmětu:

Cíle studijního předmětu

Studijní předmět je zaměřen na vytváření příležitostí k učení studentů, v kterých by

- porozuměli důležitosti obecné didaktiky, jejímu předmětu, strukturaci a výzkumným metodám

- porozuměli základním paradigmatům výuky (koncepcím, modelům)

- porozuměli základním tendencím ve výuce v současnosti

- porozumění základním didaktickým kategoriím v jejich vztazích

- formovali dovednosti popsat didaktické jevy a interpretovat je v širších souvislostech

- formovali základní dovednosti pro jednání ve výuce