Cílem předmětu je seznámit posluchače s vývojem a teoretickými východisky různých poradenských přístupů.
Zvýšit odbornou připravenost studentů pro oblast pedagogických intervencí směrem k žákům s určitými specifickými potřebami, pro porozumění a pomoc při řešení běžných problémů žáků a jejich rodičů, ale i pro vytváření a rozvíjení osobního stylu práce (pro lepší sebedefinování v profesi).
Osnova předmětu
• Poradenský proces a poradenské systémy, poradenství v oblasti školstv í.
• Poradenské přístupy a strategie v poradenství, zásady poradenské práce.
• Osobnost a etické aspekty práce poradenského pracovníka.
• Poradenství v jednotlivých fázích života dítěte.
• Diagnostický aspekt v práci učitele.
• Analýza sociálních vztahů ve třídě.
• Profesní orientace a výchova k volbě povolání.
• Školní zralost a poruchy adaptace na školu. Lateralita.
• Práce s nadanými žáky.