pro předmět je zpracována opora, která je uložena pod heslem na stránkách katedry (heslo lze získat od vyučujícího)
link pro připojení k výuce v LS 2020 - 2021: Zákl. evropské vzdělanosti II po 15.50 ‒ 17.25 139/C Doc.Koťa
APD160036 https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae53fa0da245541f48212222d35cbb70c%40thread.tacv2/Z%25C3%25A1klady%2520evropsk%25C3%25A9%2520vzd%25C4%259Blanosti%2520II?groupId=ff447013-d877-495a-bc4e-34e17f33d593&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917
Základy evropské vzdělanosti II.
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základy filosofických idejí, které tvoří základ výchovy a vzdělávání v evropském myšlení. Předmět je pokračováním Základů evropské vzdělanosti I. V semestru jsou předmětem výkladu základy novověkých teorií poznání, které měly vliv na pojetí a sebepojetí člověka, na jeho vztah ke světu, k problémům svobody, k výchově a vzdělávání, ke konceptualizaci problému dějin atd. Kurs zahrnuje zhruba úsek od počátků novověké filosofie výchovy od F. Bacona a R. Descarta. Pozornost je věnována novověkým teoriím poznání, konceptualizaci výchovy v dílech myslitelů jako byli J. Locke, J.-J. Rousseau a další; následně pak představitelům německé klasické filosofie (Kant a jeho reflexe osvícenství, pojetí morálky a pedagogiky, Fichte jako filosof činné stránky a sebevědomí, Schelling a Hegel – vzdělávání jako odcizení, dějiny metafyziky) až po zánik metafyziky a nástup filosofických směrů 19. století s vyústěním u iracionálních proudů na přelomu 19. a 20 století.
Basics of European Education II.
The aim of the first semester is to introduce students in the field of Education into the world of myth, philosophy and the concept of education in ancient Greece - to the formation of philosophical schools (Plato, Aristotle). The aim is to acquaint students with the basics of philosophical ideas that form the basis of education in European thinking. The course is a continuation of the Fundamentals of European Education I. In the semester, the fundamentals of modern theories of cognition which influenced the conception and self-conception of man, his relationship to the world, the problems of freedom, upbringing and education, conceptualization of the problem of history etc. roughly a section from the beginning of modern philosophy of education by F. Bacon and R. Descartes. Attention is paid to modern theories of cognition, conceptualization of education in the works of thinkers such as J. Locke, J.-J. Rousseau et al. then representatives of German classical philosophy (Kant and his reflection of the Enlightenment, the concept of morality and pedagogy, Fichte as a philosopher of active and self-confidence, Schelling and Hegel - education as alienation, history of metaphysics) to the end of metaphysics and in irrational currents at the turn of the 19th and 20th centuries.