Cílem předmětu je uvést studenty do základních problémových oblastí filosofie sociálních v ěd a seznámit je s aktuálně řešenými metodologickými problémy v těchto disciplínách. Předmět by měl přispět k prohloubení teoretického zázemí pedagogů, k vědomí problémových souvislostí, jimiž je pedagogická věda spojena s ostatními vědami o člověku a společnosti a s určitými filosofickými předpoklady; dále by měl studenty uvést do konkrétních otázek, jež současná filosofie sociálních věd řeší. Východiska tohoto předmětu zdůrazňují multiparadigmatickou povahu sociálních věd a tedy jakousi pluralitu „pedagogik“, jakož i v základu idiografický charakter každé pedagogiky.
Studenti by po absolvování předmětu 1) měli být schopni uvědomovat si a explikovat filosofické předpoklady pedagogiky; 2) kriticky reflektovat metodologické nejednoznačnosti při studiu vědního profilu pedagogiky i při vlastním řešení pedagogických problémů.
Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to introduce students to the basic problem areas of the philosophy of social sciences currently solved methodological problems in these disciplines. The subject should contribute to deepening the theoretical background of teachers, to be aware of the problematic context in which educational science is associated with other sciences of man and society and with certain philosophical assumptions; next, he should introduce students to specific issues that the contemporary philosophy of social sciences solves. The starting points of this subject are emphasized multiparadigmatic nature of social sciences and thus a kind of plurality of "pedagogy" as well as basically the nature of each pedagogy.
After completing the course 1) students should be able to realize and explode philosophical assumptions pedagogiky; 2) critically reflect methodological ambiguities in the study of the scientific profile of pedagogy as well as in own solution of pedagogical problems.