Charles Explorer logo
🇨🇿

Pedagogická psychologie I.

Předmět na Filozofická fakulta |
APD160045

Anotace

Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. CÍL PŘEDMĚTU Vytvořit základ pro porozumění pedagogicko-psychologické problematice s ohledem na současné směry v pedagogické psychologii. The aim of the course is to create a basis for understanding pedagogical-psychological issues with regard to current trends in educational psychology. OSNOVA PŘEDMĚTU:

1. Pedagogická psychologie a její úkoly, předmět a metody pedagogické psychologie, vývoj oboru, vztah k jiným vědám.

2. Učitelská profese – pohledy na učitelství „zvnějšku“ a „zevnitř“, příprava na učitelské povolání, charakteristiky učitelské profese, náročnost učitelské profese, učitel jako profesionál.

3. Osobnost učitele, učitelovo pojetí výuky, vyučovací styl.

4. Percepce žáka učitelem – učitelovy postoje a očekávání vůči žákům, výzkum percepce z hlediska „zkreslování“, kauzální atribuce.

5. Osobnost žáka a její struktura z pohledu školy - školní zdatnost, školní úspěšnost, žákovo pojetí školního neúspěchu

6. Dětské pojetí světa a žákovo pojetí učiva – teoretická východiska, proměny žákova pojetí učiva, diagnostické metody, ovlivňování žákova pojetí učiva

7. Učení ve školním kontextu: paměťní učení, senzomotorické učení, učení z textu, učení z obrazového materiálu, elektronické učení, kooperativní učení

8. Individuální zvláštnosti učení - kognitivní styl, učební styl (učební strategie, učební přístupy), ovlivňování (neovlivňování) stylů učení.

9. Autoregulace učení – teoretické přístupy, metakognice a učení, vytváření metakognitivních dovedností ve vyučování DOPORUČENÁ LITERATURA Literatura základní: Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Vyd.

2. Praha: Portál,

2007. Fontana, D. Psychologie ve školní praxi: Příručka pro učitele. Praha: Portál,

2010. Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál,

2013. Doporučená literatura dle jednotlivých okruhů: (1) Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál,

2013. Štech, S. O pedagogické psychologii jako součásti věd o výchově In Pešková, J., Lipertová, P.(eds.): Hledání učitele. Škola a vzdělání v proměnách času. Praha: UK-PedF,

1996. (2) a (3) Havlík, R. a kol. Učitelské povolání z pohledu společenských věd. Praha: UK-PedF,

1998. Helus, Z. Učitelství – rozporuplné povolání pod tlakem nových společenských nároků. Pedagogika, 2007, vol. 57, č.

4. Hrabal, V. ml., Pavelková, I. Jaký jsem učitel? Praha: Portál, 2010 Krykorková, H., Váňová, R. a kol. Učitel v současné škole. Praha: Karolinum,

2010. Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál,

2013. Štech, S. Co je to učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 1994, vol. 44, no. 4, s.310-320. Štech, S. (Ed.) Stát se učitelem. Praha: UK-PedF,

1995. Vališová, A., Kasíková, H. a kol: Pedagogika pro učitele.

2. vydání. Praha: Grada,

2011. Povolání: učitel. Pedagogika, 1994, vol. 44, no.

4. Monotématické číslo. Psychoanalytické inspirace pro výchovu. Pedagogika, 1999, vol. 49, no.

4. Monotématické číslo. (4) Helus, Z. Pojetí žáka a perspektivy jeho osobnosti. Praha: SPN,

1982. Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada,

2007. Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál,

2013. Pelikán, J., Helus, Z. Preferenční postoje učitelů k žákům. Praha: NUOV,

1984. Výrost, J., Slaměník, I. Sociální psychologie. Praha: Grada,

2008. (5) a (6) Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Vyd.

2. Praha: Portál,

2007. Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál,

2004. Holt, J. Jak se děti učí. Praha: Agentura Strom,

1995. Kučera, M. a kol. Typy žáků. Praha: UK-PedF,

1995. Kučera, M. a kol. Psychický vývoj dítěte od

1. do

5. třídy. Praha: Karolinum,

2005. Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál,

2013. (7), (8), (9) Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Vyd.

2. Praha: Portál,

2007. Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál,

1997. Helus, Z., Pavelková, I. Vedení žáků ke vzdělávací autoregulaci a humanizace školy. Pedagogika, 1992, vol. 42, no. 2, s. 197-208. Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál,

1997. Krykorková, H., Chvál, M. Rozvoj metakognice – cesta k hodnotnějšímu poznání. Pedagogika, 2001, vol. 51, no.

2., s. 185-196. Krykorková, H. a kol. Metakognice a autoregulace. Praha: FF UK,

2008. Kulič, V. Psychologie řízeného učení. Praha: Academia,

1992. Lojová, G., Vlčková, K. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál,

2011. Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál,

2013. Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál,

1998. Mareš, J. Učení z obrazového materiálu. Pedagogika, 1995, vol. 45, no. 4, s. 318-327. Mareš, J. Elektronické učení a individuální styly učení. Československá psychologie, 2004, vol. 48, no. 3, s. 247-262. Sternberg, R. J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál,

2002. Zounek, J. E-learning – jedna z podob učení v moderní společnosti. Brno: MU,

2009. Ukončeno zápočtem zápočtová práce • výběr jakéhokoli konkrétního tématu z uvedených okruhů, přičemž se očekává hlubší analýza zvoleného problému, např. komparativní práce – porovnání různých úhlů pohledu, různých autorů, vývoj sledovaného jevu v čase, atd. Návrh zvoleného tématu je vhodné předem e-mailem zkonzultovat s vyučující • rozsah 8 - 10 normostran • minimální počet použitých zdrojů 5 (monografie, články…) • zápočtovou práci je nutné zaslat e-mailem na tereza.komarkova@ff.cuni.cz nejpozději do konce zkouškového období v zimním semestru Výuka v ZS 2020/21 bude až do odvolání probíhat on-line na platformě MS Teams. Více informací včetně návodů na instalaci MS Teams naleznete na https://www.ff.cuni.cz/knihovna/sluzby/podpora-e-learningu/ms-teams/ Abyste se mohli k on-line výuce bez problémů připojit, potřebujete funkční PC, notebook, tablet nebo mobilní telefon s dobrým připojením k internetu, ideálně s kamerou a funkčním mikrofonem, kamera však není nezbytná. MS Teams fungují v systémech Microsoft i Apple. Používáme instalace MS Teams FF UK, do kterých se ideálně přihlašujte Vaším fakultním e-mailem. On-line přednášky budou probíhat dle rozvrhu na tomto odkazu:https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a42cab19e668d4fae9a5612931ef08a8f%40thread.tacv2/Pedagogick%25C3%25A1%2520psychologie%2520I?groupId=ff447013-d877-495a-bc4e-34e17f33d593&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917 Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.