Charles Explorer logo
🇨🇿

Obecná didaktika I.

Předmět na Filozofická fakulta |
APD160049

Anotace

Cíle studijního předmětu Studijní předmět je zaměřen na vytváření příležitostí k učení studentů, v kterých by - porozuměli důležitosti obecné didaktiky, jejímu předmětu, strukturaci a výzkumným metodám - porozuměli základním tendencím ve výuce v současnosti - formovali dovednosti popsat didaktické jevy a interpretovat je v širších souvislostech - formovali základní dovednosti pro jednání ve výuce Obsah studijního předmětu

1. Obecná didaktika jako vědní pedagogická disciplína, didaktiky speciální (školní a didaktika mimo školní prostor).

2. Funkce obecné didaktiky.

3. Metodologická problematika obecné didaktiky. Teoretické úrovně didaktiky.

4. Pojetí výuky a jeho proměny. Výuka jako institucionalizovaná forma vzdělání

5. Základní paradigmata pro výuku - transmisivní a konstruktivistické. Modely a pojetí výuky.

6. Transmisivní výuka, její přístupy

7. Konstruktivistická výuka, její kořeny, současné pojetí, přístupy

8. Základní tendence v současné výuce činnostní a zkušenostní učení – problémové učení – integrativní tendence – svoboda ve výuce – výuka z komunikačního hlediska Literatura základní: SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada,

2007. ISBN 978-80-247-1821-7 VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol.: Pedagogika pro učitele. Praha : Grada,

2007. ISBN 978-80-247-1736-0 Kyriacou, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál,

2004. ISBN 80-7178-965-8 Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995, ISBN 80-210-1070-3. Národní program rozvoje vzdělávání. Praha : ÚIV,

2001. ISBN 80-211-0372-8 Petty, G.: Moderní vyučování. Praha : Portál,

1996. ISBN 80-7367-172-7 Literatura doporučená: BELZ, H., SIEGRIS, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha : Portál,

2001. ISBN 80-7178-479-6 Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál,

1998. ISBN 80-7178-216-5 CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha : Portál,

2006. ISBN 80-7367-118-2 GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex,

2000. ISBN 80-85783-28-2 KALHOUS, Z. OBST, O. Didaktika sekundární školy. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci,

2003. ISBN 80-244-0599-7 Kasíková, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha : Karolinum,

2001. ISBN 80-246-0192-3 MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál,

1998. ISBN 80-7178-246-7 MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. Praha : CODEX Bohemia,

1998. ISBN 80-85963-52-3 MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : PedF MU,

2003. ISBN 80-210-3123-9 Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál,

1998. ISBN 80-7178-127-4 POL, M., LAZAROVÁ, B. Spolupráce učitelů - podmínka rozvoje školy. Praha : Strom,

1999. ISBN 80-86106-07-1 Tonucci, F. Vyučovat nebo naučit? Praha : PF UK, 1991 VALENTA, J. a kol. Pohledy - projektová metoda ve škole a za školou. Praha : ARTAMA,

1993. ISBN 80-7068-066-0 SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál,

1999. ISBN 80-7178-262-9 Povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.