Cíle studijního předmětu::
Studijní předmět je zaměřen na vytváření příležitostí k učení studentů, v kterých by
- porozuměli jednotlivým didaktickým kategoriím a jejich vztahům v návaznosti na paradigmata, modely a pojetí výuky
- formovali základní dovednosti spojené s deskripcí, interpretací a predikcí ve výuce
- formovali dovednosti pro plánování, realizaci a vyhodnocování výuky
Obsah:
Základní vztahy didaktických kategorií.
Cíle ve výuce – jejich formulace, realizace a vyhodnocování
Koncept kurikula. Vzdělávací obsahy. Výběr a strukturace učiva.
Individualizace ve výuce – principy, technologie,typy, systémy.
Sociální vztahy ve výuce: kooperace a kompetice ve výuce
Výukové strategie, výukové metody
Základy třídního managementu (řízení učebních činností a chování ve výuce)
Hodnocení a sebehodnocení ve výuce.
Literatura základní:
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol.: Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1736-0
Kyriacou, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8
Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995, ISBN 80-210-1070-3. Národní program rozvoje vzdělávání. Praha : ÚIV, 2001. ISBN 80-211-0372-8
Petty, G.: Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7367-172-7
Literatura doporučená:
BELZ, H., SIEGRIS, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6
Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5
CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-118-2
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000. ISBN 80-85783-28-2
KALHOUS, Z. OBST, O. Didaktika sekundární školy. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. ISBN 80-244-0599-7
Kasíková, H. Kooperativní učení a vyučov ání. Teoretické a praktické problémy. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7
MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. Praha : CODEX Bohemia, 1998. ISBN 80-85963-52-3
MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : PedF MU, 2003. ISBN 80-210-3123-9
Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4
POL, M., LAZAROVÁ, B. Spolupráce učitelů - podmínka rozvoje školy. Praha : Strom, 1999. ISBN 80-86106-07-1
Tonucci, F. Vyučovat nebo naučit? Praha : PF UK, 1991
VALENTA, J. a kol. Pohledy - projektová metoda ve škole a za školou. Praha : ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-066-0 SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9
Povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.