Charles Explorer logo
🇨🇿

Speciální pedagogika I.

Předmět na Filozofická fakulta |
APD160062

Anotace

Cíl předmětu: Předmět nabízí přehled o základních okruzích problémů speciální pedagogiky, se kterými se mohou studenti pedagogiky setkat ve své praxi. Seznamuje se specifiky edukace jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami s akcentem na komplexní, interdisciplinární přístup. Pozornost je soustředěna na možnosti organizace výchovy a vzdělávání dětí a dospívajících se speciálními vzdělávacími potřebami a na podporu dospělých, ev. seniorů se zdravotním postižením. Důraz je kladen na pochopení smyslu a významu jejich inkluze do společnosti. Diskutovány jsou příležitosti a úskalí inkluze v ČR. The course offers an overview of the basic issues of special education problems, students can deal with pedagogy meet in their practice. It introduces the specifics of education of individuals with special educational needs emphasis on a comprehensive, interdisciplinary approach. Attention is focused on the possibilities of organization of education education of children and adolescents with special educational needs and to support adults; of seniors with Disabilities. Emphasis is placed on understanding the meaning and importance of their inclusion in society. The opportunities and pitfalls of inclusion in the Czech Republic are discussed. Osnova předmětu:

1. Charakteristika oboru speciální pedagogika, předmět, cíle, klasifikace speciálně pedagogických disciplín, základní speciálně pedagogické kategorie (pojmosloví). Pojmy exkluze, segregace, integrace, inkluze, participace, kvalita života, péče versus podpora a jejich vliv na život a rozvoj člověka s handicapem.

2. Metody speciální pedagogiky, oblasti a metody diagnostiky ve speciální pedagogice.

3. Možnosti vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami (předpoklady dítěte pro integraci v běžné škole, podmínky integrace, individuální vzdělávací plán, speciální školství, orientace v legislativě).

4. Systém pedagogicko-psychologického poradenství pro žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami (PPP, SPC, poradenský systém na školách, jiné možnosti).

5. Rodina s handicapovaným dítětem - psychologická problematika handicapovaných, vyrovnávání se s narozením handicapovaného dítěte, možnosti podpory rodiny (raná péče).

6. Gerontopedagogika - handicap u seniorů, místo člověka ve společnosti v závěrečném období jeho života a paliativní péče.

7. Alternativní a augmentativní komunikace ve speciální pedagogice

8. Vybrané terapeutické strategie ve speciální pedagogice

9. Ucelené preventivní a nápravné programy Literatura BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MSD,

2005. BARTOŇOVÁ, M. (ed.) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD,

2005. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido,

2007. GROOF, J. D., LAUWERS, G. Special education. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers,

2003. KUPKA, M. Psychosociální aspekty paliativní péče. Vyd.

1. Praha: Grada,

2014. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném věku. Brno: Paido

2009. MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno: MU,

2004. 82 OPATŘILOVÁ, D. (ed.) Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU,

2006. PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky.

3. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido,

2010. PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido,

2000. PIPEKOVÁ, J. a kol. Kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením. Praha: 2004, IPPP. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky. Brno: MU,1999. RENOTIÉROVÁ, M.; LUDÍKOVÁ, L. a kol.: Speciální pedagogika.

4. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2006, příp. jiné vydání. SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada,

2007. ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K., NECHLEBOVÁ, E. Speciální pedagogika v praxi. Praha: Grada,

2012. VÁGNEROVÁ, M. a kol. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum,

2000. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál,

2006. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II. Praha: Karolinum2007. VALENTA, M. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál,

2014. VAŠEK, Š. Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava: SPN,

1995. VAŠEK, Š. Základy špeciálnej pedagogiky. Bratislava: Sapientia,

2003. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika.

2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido,

2004. Zákon 561/2004 (Školský zákon) – aktuálně platné znění - související paragrafy Vyhláška 197/2016 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních Vyhláška 27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Zakončeno zápočtovým testem (v případě on-line výuky bude test zadáván on-line prostřednictvím MS Forms). Výuka v ZS 2020/21 bude až do odvolání probíhat on-line na platformě MS Teams. Více informací včetně návodů na instalaci MS Teams naleznete na https://www.ff.cuni.cz/knihovna/sluzby/podpora-e-learningu/ms-teams/ Abyste se mohli k on-line výuce bez problémů připojit, potřebujete funkční PC, notebook, tablet nebo mobilní telefon s dobrým připojením k internetu, ideálně s kamerou a funkčním mikrofonem, kamera však není nezbytná. MS Teams fungují v systémech Microsoft i Apple. Používáme instalace MS Teams FF UK, do kterých se ideálně přihlašujte Vaším fakultním e-mailem. On-line přednášky budou probíhat dle rozvrhu na tomto odkazu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a88f81478c3ca461e8949e669d2b2ada0%40thread.tacv2/Speci%25C3%25A1ln%25C3%25AD%2520pedagogika%2520I?groupId=ff447013-d877-495a-bc4e-34e17f33d593&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917 Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.