Předmět je určen pro studenty bakalářského studia.
Úkol předmětu:
Poskytnout studentům přehled o problematice osobnostně orientované školní i mimoškolní výchovy a psychosociální výchovy, poskytnout systematickou a přehlednou strukturu pedagogických a psychologických východisek a konceptů osobnostní a (psycho)sociální výchovy jako edukace i jako primární nespecifické prevence, ukázat přehled dalších v ČR dostupných pedagogických systémů orientovaných na problematiku osobnostně sociálního rozvoje klientů škol i dalšího vzdělávání.
Další informace o zkoušce ve výuce (prez. studium) nebo při konzultacích v rámci soustředění (komb. studium) a v materiálech zavěšených ke stažení na konci osobního profilu vyučujícího na webu katedry.
Cíl předmětu:
Studenti mají základní studentům přehled o problematice osobnostně orientované školní výchovy a rozvíjení
životních dovedností v rámci školního vzdělávání v ČR, dokáží popsat systematicky a přehledně strukturu osobnostní a sociální výchovy jako v kurikulu zakotvené formy osobnostně sociálního rozvoje, charakterizují v ČR dostupné pedagogické systémy orientované na problematiku osobnostně sociálního rozvoje klientů škol i dalšího vzdělávání.
Osnova předmětu:
Životní (interakční, vztahové atd.) situace a k nim potřebné dovednosti; osobnostní a sociální rozvoj jako edukační téma obecně; typy osobnostně sociálního rozvoje; osobnostní a sociální výchova jako průřezové téma RVP ZV a
RVP G; teoretické konstrukty vztažné specificky k osobnostní a sociální výchově; kurikulum osobnostní a sociální výchovy a prostředky její realizace; činnostní pojetí edukace na poli životních dovedností; strukturované pedagogické systémy zabývající se osobnostně sociálním rozvojem (dramatická výchova, sociální výcvik, globální výchova, zážitková pedagogika a další).
Studijní literatura a studijní pomůcky viz web katedry.
Pokud nebude získán atest ve školním roce, kdy je student zapsán na předmět, je možné v dalším šk. roce požádat o opakovaný zápis předmětu.
Doporučení: Absolvujte předmět až po zvládnutí psychologie osobnosti a psychologie sociální, resp. též obecné didaktiky.