Charles Explorer logo
🇨🇿

Teorie výchovy II

Předmět na Filozofická fakulta |
APD190013

Anotace

Předmět se zabývá různými aspekty formativního procesu, tzv. „složkami výchovy“: zejm. problematikou osobnostní, mravní a multikulturní výchovy. Dále je zaměřen na vztah mezi výchovou a vzděláváním s důrazem na aktuální prostředí školy. Pokrývá také problém soudobé krize autority ve výchově a perspektiv výchovy v tzv. postmoderní společnosti. Osnova:

1. Autorita ve výchově. Konflikt klasického pojetí autority a alternativních koncepcí

2. Teorie morální výchovy a jejich praktické aplikace

3. Výchova ke spiritualitě

4. Osobnostní výchova a její aplikace v českém kurikulu

5. Identita, socializace a kultura. Problematika multikulturní výchovy

6. Etiketizace a stigmatizace ve výchově

7. Výchova a sociální nerovnosti (sociologické a sociolingvistické teorie)

8. Problémy školy a výchovy v postmoderní době Studijní literatura Základní literatura Gutek, G. L. (2008). New Perspectives on Philosophy and Education. Columbus: Pearson. Strouhal, M. (2013). Teorie výchovy. K vybraným problémům jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada Publishing. Doporučená literatura: Adorno, T. (2009). Schéma masové kultury. Praha: OIKOYMENH

2009. Arendt, H. (1994). Krize kultury. Praha: MF. Finkielkraut, A. (1993). Destrukce myšlení. Brno: Atlantis. Kaščák, O. (2006). Moc školy. O formatívnej sile organizácie. Bratislava: Typi Universitatis Tyrnaviensis/VEDA. Liessmann, K. P. (2008). Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia. Liessmann, K. P. (2016). Hodina duchů. Praxe nevzdělanosti. Praha: Academia. Lipovetsky, G. (2008). Éra prázdnoty. Úvahy o současném individualismu. Praha: Prostor. Morin, E. (1999). La tête bien faite. Repenser la réforme. Réformer la pensée. Paris. Morin, E. (2000). Les sept savoirs nécessaires à l'éducation du futur. Paris: Seuil. Pelikán, J. (1995). Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium. Piaget, J. (2005). Le jugement moral chez l’enfant. Paris: PUF. Pourtois, J.-P.; Desmet, H. (2002). L’éducation postmoderne. Paris: PUF. 59 Reboul, O. (1984). Le langage de l’éducation. Paris: PUF. Reiner. J., Pritchard Paolitto D., Hersh. R. H. (1990). Promoting Moral Growth. From Piaget to Kohlberg. Prospect Heights: Waveland Press Inc. Rosenthal, R.; Jacobson, L. Pygmalion in the classroom. (1968). New York: Holt, Rinehart & Winston. Vacek, P. (2008). Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha: Portál. Valenta, J. (2006). Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS. Zkouška je ústní pohovor na základě přečtené literatury (5 titulů).