Charles Explorer logo
🇬🇧

Educational Psychology

Class at Faculty of Arts |
APD190014

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cíl předmětu: Cílem předmětu je vytvořit základ pro porozumění pedagogicko-psychologické problematice s ohledem na současné směry v pedagogické psychologii. The aim of the course is to create a basis for understanding pedagogical-psychological issues with regard to current trends in educational psychology. Anotace předmětu:

1. Pedagogická psychologie a její úkoly, předmět a metody pedagogické psychologie, vývoj oboru, vztah k jiným vědám.

2. Učitelská profese – pohledy na učitelství „zvnějšku“ a „zevnitř“, příprava na učitelské povolání, charakteristiky učitelské profese, náročnost učitelské profese, učitel jako profesionál.

3. Osobnost učitele, učitelovo pojetí výuky, vyučovací styl.

4. Percepce žáka učitelem – učitelovy postoje a očekávání vůči žákům, výzkum percepce z hlediska „zkreslování“, kauzální atribuce.

5. Osobnost žáka a její struktura z pohledu školy - školní zdatnost, školní úspěšnost, žákovo pojetí školního neúspěchu.

6. Dětské pojetí světa a žákovo pojetí učiva – teoretická východiska (J. Piaget, L. S. Vygotskij, J. Bruner, D. P. Ausubel, F. J. Dochy), proměny žákova pojetí učiva, diagnostické metody, ovlivňování žákova pojetí učiva.

7. Učení ve školním kontextu: paměťní učení, senzomotorické učení, učení z textu, učení z obrazového materiálu, elektronické učení, kooperativní učení.

8. Individuální zvláštnosti učení - kognitivní styl, učební styl (učební strategie, učební přístupy), ovlivňování (neovlivňování) stylů učení. Studijní literatura Základní literatura: Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Vyd.

2. Praha: Portál. Fontana, D. (2010). Psychologie ve školní praxi: Příručka pro učitele. Praha: Portál. Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál. Woolfolk, A. (2012). Educational psychology. 12th ed. Pearson. Doporučená literatura dle jednotlivých okruhů: (1) Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál. Štech, S. (1996). O pedagogické psychologii jako součásti věd o výchově In Pešková, J., & Lipertová, P.(Eds.)Hledání učitele. Škola a vzdělání v proměnách času. Praha: Pedf UK. (2) a (3) Havlík, R. et al. (1998). Učitelské povolání z pohledu společenských věd. Praha: Pedf UK. Helus, Z. (2007). Učitelství – rozporuplné povolání pod tlakem nových společenských nároků. Pedagogika, 57 (4) Hrabal, V. ml., & Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel? Praha: Portál. Krykorková, H., Váňová, R. et al. (2010). Učitel v současné škole. Praha: Karolinum. Štech, S. (1994). Co je to učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 44 (4). 310-320. Štech, S. (Ed.). (1995). Stát se učitelem. Praha: Pedf UK. Vališová, A., Kasíková, H. et al. (2011). Pedagogika pro učitele.2. vydání. Praha: Grada. Povolání: učitel. (1994). Pedagogika, 44, (4.) Monotématické číslo. Psychoanalytické inspirace pro výchovu. (1999). Pedagogika, 49 (4). Monotématické číslo. (4) Helus, Z. (1982). Pojetí žáka a perspektivy jeho osobnosti. Praha: SPN. Helus, Z. (2007). Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada. Pelikán, J., & Helus, Z. (1984). Preferenční postoje učitelů k žákům. Praha: NUOV. Výrost, J., & Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada. (5) a (6) Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Vyd.

2. Praha: Portál. Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál. Holt, J. (1995). Jak se děti učí. Praha: Agentura Strom. Kučera, M. et al. (1995). Typy žáků. Praha: Pedf UK. Kučera, M. et al. (2005). Psychický vývoj dítěte od

1. do

5. třídy. Praha: Karolinum. (7) a (8) Fischer, R. (1997). Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál. Kasíková, H. (1997). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál. Lojová, G., & Vlčková, K. (2011). Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál. Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál. Mareš, J. (1995). Učení z obrazového materiálu. Pedagogika, 45, (4). 318-327. Mareš, J. (2004). Elektronické učení a individuální styly učení. Československá psychologie, 48, (3). 247-262. Sternberg, R. J. (2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál. Zounek, J. (2009). E-learning – jedna z podob učení v moderní společnosti. Brno: MU. Ukončeno zápočtem zápočtová práce • výběr jakéhokoli konkrétního tématu z uvedených okruhů, přičemž se očekává hlubší analýza zvoleného problému, např. komparativní práce – porovnání různých úhlů pohledu, různých autorů, vývoj sledovaného jevu v čase, atd. Návrh zvoleného tématu je vhodné předem e-mailem zkonzultovat s vyučující< • rozsah 8 - 10 normostran • minimální počet použitých zdrojů 5 (monografie, články…) • zápočtovou práci je nutné zaslat e-mailem na tereza.komarkova@ff.cuni.cz nejpozději do konce zkouškového období v zimním semestru Je povoleno plnění kurzu v dalším úseku studia.