Charles Explorer logo
🇨🇿

Pedagogická psychologie II

Předmět na Filozofická fakulta |
APD190015

Anotace

Cíl předmětu: Cílem předmětu je vytvořit základ pro porozumění pedagogicko-psychologické problematice s ohledem na současné směry v pedagogické psychologii. The aim of the course is to create a basis for understanding pedagogical-psychological issues with regard tocurrent trends in educational psychology. Osnova předmětu:

1. Autoregulace učení – teoretické přístupy, metakognice a učení, vytváření metakognitivních dovedností ve vyučování

2. Motivace v pedagogických situacích – vybrané teoretické přístupy, typy motivace, motivace žáků k učení,motivace a nuda,atribuční teorie a její aplikace ve školní praxi, ovlivňování učební motivace

3. Hodnocení ve škole – podstata, funkce, formy hodnocení, sebehodnocení

4. Komunikace ve škole.

5. Klima školní třídy - vymezení pojmu, základní dimenze klimatu, výzkumy klimatu školní třídy. Kultura školy,klima školy.

6. Sociokulturní background žáka, teorie sociokulturního handicapu (Kohn, B. Bernstein, P. Bourdieu)

7. Rodinná a/versus školní socializace – výchovné styly v rodině, charakteristika modu socializace v rodině a ve škole, role rodiče a role učitele, osvojování role žáka

8. Vztahy mezi rodinou a školou - odlišnost pozic a vidění problémů, obtížnost komunikace a dialogu Studijní literatura Základní literatura: Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Vyd.

2. Praha: Portál. Fontana, D. (2010). Psychologie ve školní praxi: Příručka pro učitele. Praha: Portál. Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál. Woolfolk, A. (2012). Educational psychology. 12th ed. Pearson. Doporučená literatura dle jednotlivých okruhů: (1) Fischer, R. (1997). Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál. Helus, Z., & Pavelková, I. (1992). Vedení žáků ke vzdělávací autoregulaci a humanizace školy. Pedagogika, 42 (2). 197-

208. Krykorková, H., & Chvál, M. (2001). Rozvoj metakognice – cesta k hodnotnějšímu poznání. Pedagogika, 51 (2). 185-196. Krykorková, H. et al. (2008). Metakognice a autoregulace. Praha: FF UK. Kulič, V. (1992). Psychologie řízeného učení. Praha: Academia. (2) Hrabal, V., Man, F., & Pavelková, I. (1989). Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN. Man, F., & Mareš, J. (2005). Výkonová motivace a prožitek typu flow. Pedagogika, 55, (2). 151-171. 63 Man F., Mareš J., & Stuchlíková I. (2000). Paradoxní účinky učitelových motivačních postupů. Pedagogika,

50. 224 -235. Pavelková, I. (1990). Perspektivní orientace jako činitel rozvoje osobnosti. Praha: Academia. Pavelková, I. (2002). Motivace žáků k učení. Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: UK. Pavelková, I. (2010). Nuda ve škole In Krykorková, H., Váňová, R. et al. Učitel v současné škole. Praha: Karolinum. Výrost, J., & Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada. (3) Číhalová, E., & Mayer, I. (1997). Klasifikace a slovní hodnocení. Praha: Agentura Strom. Dvořáková, M. (2011). Hodnocení ve vyučování in Vališová, A., Kasíková, H. et al. Pedagogika pro učitele.

2. vydání. Praha: Grada. Kolář, Z., & Šikulová, R. (2005). Hodnocení žáků. Praha: Grada. Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. (2008). Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál. Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál. (4) Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido. Mareš, J., & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: MU. Nelešovská, Alena. (2005). Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada. Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál. Vybíral, Z. (2005). Psychologie komunikace. Praha: Portál. (5) Čapek, R. (2010). Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. Grecmanová, H. (2008). Klima školy. Olomouc: Hanex. Ježek, S. (Ed.). (2003). Psychosociální klima školy I. Brno: MSD. Ježek, S. (Ed.). (2004). Psychosociální klima školy II. Brno: MSD. Ježek, S. (Ed.). (2005). Psychosociální klima školy III. Brno: MSD. Klusák, M. (1994). Vědět, jak zacházet s klimatem ve třídě. Pedagogika, 44, (1). 61-67. Mareš, J. (1998). Sociální klima školní třídy. Přehledová studie a manuál české verze dotazníku CES – Classroom Environment Scale. Praha: IPPP. Mareš, J., & Ježek, S. (2006). Kvalitativní metody pro diagnostiku psychosociálního klimatu školy. Pedagogická revue, 58, (1). 30-45. Mareš, J., & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: MU. (6) Bourdieu, P. (1998). Teorie jednání. Praha: Karolinum. De Singly, F. (1999). Sociologie současné rodiny. Praha: Portál. Dopita, M. (2007). Pierre Bourdieu - o umění, výchově a společnosti: reflexe sociologie praxe Pierra Bourdieua v české sociologii. Olomouc: Univerzita Palackého. Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci. Praha: SLON. Knausová, I. (2002), Ověření platnosti Bernsteinovy teorie jazykové socializace v českém prostředí. Pedagogická orientace,2. 99-107. Knausová, I. (2006). Problémy jazykové socializace: Ověření platnosti Bernsteinovy teorie jazykové socializace v českémprostředí.

1. vydání. Olomouc: Votobia. Matějů, P., Straková, J., et al. (2006). Nerovné šance na vzdělávání: Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha:Academia. Matějů, P., Straková, J., & Veselý, A. (Eds.). (2010). Nerovnosti ve vzdělávání: Od měření k řešení. Praha: SLON Prokop, J. (2003). Sociolog výchovy Pierre Bourdieu (1930-2002) a jeho teorie reprodukce. Pedagogická orientace,

3. 96-107. (7) a (8) Havlík, R., & Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál. Možný, I. (1999). Sociologie rodiny. Praha: SLON. Možný, I. (2004). Česká rodina pozdní modernity. Nová podoba starého partnera a rivala školy. Pedagogika, 54 (4). 309–325. Rabušicová, M., Čiháček, V., Emmerová, K., & Šeďová, K. (2003). Role rodičů ve vztahu ke škole – empirická zjištění. Pedagogika, 53 (3). 309–319. Rabušicová, M., Šeďová, K., Trnková, K., & Čiháček, V. (2004). Škola a (versus) rodina. Brno: MU. Šeďová, K. (2009). Tiché partnerství: vztahy mezi rodiči a učitelkami na prvním stupni základní školy. Studia paedagogica, 14 (1). 27–52. Štech, S. (2003). Škola, nebo domácí vzdělávání? Teoretická komplikace jedné praktické otázky. Pedagogika, 53 (4). 418-436. Štech, S., & Viktorová, I. (2001). Vztahy rodiny a školy – hledání dialogu. In Kolláriková, Z., Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál. Vojtíšková, K. (2010). Interakce rodiny a školy pohledem matek. Pedagogika, 60 (2). 115–116. Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.