Předmět vytváří předpoklady pro porozuměni systémům (paradigmatům, modelům, koncepcím) výuky a základním tendencím ve výuce v současnosti. Obsah předmětu: didaktika jako vědní pedagogická disciplína výuka jako institucionalizovaná forma vzdělání transmisivní výuka a jej í podoby konstruktivistická výuka, její kořeny a současné pojetí základní tendence v současné výuce: činnostní a zkušenostní učení – problémové učení – integrativní tendence – svoboda ve výuce – výuka z komunikačního hlediska.
Studijní literatura:
Základní studijní literatura:
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing.
Vališová, A., Kasíková, H. & kol. (2005). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing.
Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
GFEN. (1991) Všichni na jedničku! Alternativní didaktické postupy. Praha: Karolinum,1991.
Holt, J. (1995) Jak se děti učí. Praha: Agentura STROM.
Kalhous, Z., Obst., O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
Kasíková, H. (2009). Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy.
Praha: Karolinum.
Kyriacou,C. (1996). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.
Mareš, J. & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: MU.
Pash, M. a kol. (1998) Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.
Petty, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Tonnuci, F. (1991). Vyučovat nebo naučit? Praha: PedF UK.
Další literatura k jednotlivým okruhům bude doporučována ve výuce.