Charles Explorer logo
🇨🇿

Obecná didaktika I

Předmět na Filozofická fakulta |
APD190018

Anotace

Předmět vytváří předpoklady pro porozuměni systémům (paradigmatům, modelům, koncepcím) výuky a základním tendencím ve výuce v současnosti. Obsah předmětu: didaktika jako vědní pedagogická disciplína výuka jako institucionalizovaná forma vzdělání transmisivní výuka a její podoby konstruktivistická výuka, její kořeny a současné pojetí základní tendence v současné výuce: činnostní a zkušenostní učení – problémové učení – integrativní tendence – svoboda ve výuce – výuka z komunikačního hlediska.

Studijní literatura:

Základní studijní literatura:

Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing.

Vališová, A., Kasíková, H. & kol. (2005). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing.

Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.

GFEN. (1991) Všichni na jedničku! Alternativní didaktické postupy. Praha: Karolinum,1991.

Holt, J. (1995) Jak se děti učí. Praha: Agentura STROM.

Kalhous, Z., Obst., O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.

Kasíková, H. (2009). Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy.

Praha: Karolinum.

Kyriacou,C. (1996). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.

Mareš, J. & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: MU.

Pash, M. a kol. (1998) Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.

Petty, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.

Tonnuci, F. (1991). Vyučovat nebo naučit? Praha: PedF UK.

Další literatura k jednotlivým okruhům bude doporučována ve výuce.