Předmět je koncipován jako úvod do studia vývoje psychiky člověka. Poskytuje zejména přehled o základních teoriích determinace a periodizace psychického vývoje a dále se věnuje specifickým vývojovým tématům, která se nejblíže vztahují k problematice vzdělávání (v kontextu změn pod vlivem učení a zrání jsou probírána témata dětské řeči, hry, kresby, myšlení a morálního vědomí). Pozornost je věnována rovněž vlivu rodiny na vývoj jedince a faktorům ohrožujícím vývoj dítěte. The course is designed as an introduction to the study of human psyche development. It provides an overview of the basics theories of determination and periodization of psychological development and it also deals with specific developmental topics that are most closely related to the issue of education (in the context of changes under the influence of learning and maturation, topics are discussed children's speech, games, drawings, thought and moral consciousness). Attention is also paid to the influence of the family on the development of the individual and factors threatening the development of the child. Sylabus
1. Determinace psychického vývoje (stručně základní teorie determinace, interakční pojetí – biologičtí a sociální činitelé, sebedeterminace).
2. Teorie periodizace duševního vývoje – (Freud, Piaget, Erikson).
3. Teorie citové vazby (Bowlby, Harlow, Ainsworthová).
4. Další významné osobnosti vývojové psychologie: Bayleyová, Buhlerová, Spitz, Mahlerová.
5. Gesellovy principy motorického vývoje.
6. Vývoj myšlení od narození do dospělosti (Piaget podrobněji).
7. Vývoj dětské řeči.
8. Vývoj dětské hry.
9. Vývoj dětské kresby.
10. Vývoj morálního vědomí a jednání.
11. Rodina z hlediska interakce, rodičovské role, sourozenecké konstelace, výchovné přístupy.
12. Ohrožení psychického vývoje, psychická deprivace. Základní literatura k oběma předmětům: LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada,
2006. THOROVÁ, K. Vývojová psychologie. Praha: Portál,
2015. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha : Karolinum,
2015. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha : Karolinum,
2015. Další studijní literatura: ATKINSON, R. Psychologie. Praha : Portál,
2012. ERIKSON, E. H. Osm věků člověka. Praha : Propsy,
1996. FARKOVÁ, M. Dospělost a její variabilita. Praha : Grada,
2009. GRUSS, P. Perspektivy stárnutí (z pohledu psychologie celoživotního vývoje). Praha : Portál,
2009. HELUS, Z. Úvod do psychologie. Učebnice pro střední školy a bakalářská studia na VŠ. Praha : Grada,
2011. KOLUCHOVÁ, J. Diagnostika a reparabilita psychické deprivace. Praha : SPN,
1987. LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha : Karolinum,
2011. MACEK, P. Adolescence. (psychologické a sociální charakteristiky dospívajících). Praha : Portál,
1999. MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha : Portál,
2007. PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha : Portál,
1999. ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha : Portál,
2004. ŘÍČAN, P., Krejčířová, D. Dětská klinická psychologie. Praha : Grada,
2009. Zakončeno zápočtovým testem. Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.