Charles Explorer logo
🇬🇧

Developmental Psychology II.

Class at Faculty of Arts |
APD190024

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět je zaměřen na charakteristiku jednotlivých stadií psychického, sociálního i fyzického vývoje. Sleduje vývojově podstatné sociální vztahy. Mapuje jednotlivé vývojové fáze s ohledem na výchovné a vzdělávací souvislosti.Hlavní zaměření předmětu v následujících vývojových etapách je na charakteristiku vnímání, učení, myšlení, motorického vývoje, řeči, socializace.

The course is focused on characteristics of individual stages of mental, social and physical development. It follows the developmentally important social relations.

The main focus of the course in the following developmental stages is on the characteristics perception, learning, thinking, movement development, speech, socialization.

SYLABUS

Prenatální období.

Novorozenecké období – vnímání novorozence, schopnost učení, adaptační reflexy.

Kojenecké období.

Batolecí období.

Předškolní věk.

Vstup dítěte do školy – parametry školní zralosti a připravenosti.

Školní období.

V dalších vývojových etapách je předmět zaměřen na somatické, osobnostní změny, morální či emoční charakteristiky, hodnoty, krize, hlavní vývojové úkoly:

Dospívání.

Raná, střední a starší dospělost.

Stárnutí a stáří.

Studijní literatura:

Základní literatura

Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.

Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Praha: Portál.

Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.

Vágnerová, M. (2007). Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum.

Další studijní literatura:

Atkinson, R. (2012). Psychologie. Praha: Portál.

Erikson, E. H. (1996). Osm věků člověka. Praha: Propsy.

Farková, M. (2009). Dospělost a její variabilita. Praha: Grada.

Gruss, P. (2009). Perspektivy stárnutí (z pohledu psychologie celoživotního vývoje). Praha: Portál.

Koluchová, J. (1987). Diagnostika a reparabilita psychické deprivace. Praha: SPN.

Langmeier, J., Matějček, Z. (2011). Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum.

Macek, P. (1999). Adolescence. (psychologické a sociální charakteristiky dospívajících). Praha: Portál.

Matějček, Z. (2007). Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál.

Piaget, J. (1999). Psychologie inteligence. Praha: Portál.

Říčan, P. (2004). Cesta životem. Praha: Portál.

Říčan, P., Krejčířová, D. (2009). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada.

Je umožněno plnění kurz v dalším úseku studia.