Předmět navazuje na kurz Speciální pedagogika I. Cílem předmětu je seznámit studenty se speciálními vzdělávacími potřebami žáků v konkrétních oblastech, tj. zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, narušená komunikační schopnost, specifika odlišného jazykového a kulturního prostředí, poruchy autistického spektra.
The aim of the course is to acquaint students with special educational needs of pupils in specific areas, ie visual disability, hearing disability, physical disability, impaired communication ability, specifics different language and cultural environment, autistic spectrum disorders.
SYLABUS
• Psychopedie
• Poruchy autistického spektra
• Somatopedie
• Oftalmopedie (Tyflopedie)
• Surdopedie
• Logopedie
• Specifické vývojové poruchy učení a chování
• Etopedie
• Mimořádně nadaný žák
• Výchova a podpora dítěte se syndromem CAN a z rodin se sociokulturním a jazykovým handicapem
LITERATURA:
ATTWOOD, T. Aspergerův syndrom. Praha: Portál, 2005.
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004.
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Brno: MU, 2005.
GROSS-SELBECK, G. Das anfallskranke Kind. In Klinik und Terapie der Epilepsie Im Kindersalter. Hamburg, 2000.
HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní. Praha: UK, 2005.
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Triton, 2006.
JESENSKÝ, J. Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000.
KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1998.
KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 2000.
KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II. a III. Brno: Paido, 1998.
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006.
KLENKOVÁ, J., BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R. Logopedie a surdopedie. Brno: Paido, 2007.
KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002.
KRAUS, J. a kol. Dětská mozková obrna. Praha: Grada, Avicenum, 2004.
KRUG, F.-K. Didaktik fur den Unterricht mit sehbehinderten Schullern. Munchen: Reinhard, 2001.
KUBOVÁ. L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1996.
KUDELOVÁ, I., KVĚTOŇOVÁ, L. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno: Paido, 1996.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MEDLENER, I., ŘEHŮŘEK, J., VÍTKOVÁ, M. (ed.) Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000.
LUDÍKOVÁ, L. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. Olomouc: UP, 2001.
LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých I. Praha: Scientia: 2000.
LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých III: Praha: Scientia: 2001.
LUDÍKOVÁ, L. Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005.
MARWICK, A., PARRISH, A. Learning Disabilities. London: Elsevier Health Science, 2003.
MATOUŠEK, O. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003.
MATOUŠEK, O. Práce s rizikovou mládeží: projekt LATA a další alternativy věznění mládeže. Praha. Portál, 1996.
MEIJER, C., SORIANO, V., WATKINS, A. Special Needs Education in Europe. Muddelfart: European Agency for Development in pecial Needs EDucation, 2003.
MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996, 1998.
MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno: MU, 2004.
MÜHLPACHR, P. Sociální patologie. Brno: MU, 2001.
NIELSONOVÁ, L. Učení zrakově postižených v raném věku. Praha: ISV, 1998.
NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000.
NOVOTNÁ, M., KREMLIČKOVÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha: SPN, s.r.o. 1997
OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: MU, 2005.
OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. Brno: MU 2005.
PEETERS, T. Autismus. Od teorie k výchovně vzdělávací intervenci. Praha: Scientia, 1998.
PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006.
PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2010.
POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha : Portál, 2001.
PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno: MU, 1997.
RENOTIEROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc: UP, 2003.
SELIKOWITZ, M. Downův syndrom. Praha: Portál, 2005.
SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada, 2000.
SCHOPLER, E., MESIBOV, G. Autistické chování. Praha: Portál, 1997.
SCHOPLER, E., MESIBOV, G. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami. Praha: Portál, 1998.
SLANÝ, J. Syndrom týraného dítěte. Ostrava: OU, 2008
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007.
SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia, 2000.
ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Grada, 2000.
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. 3. přepracované vydání. Praha : Portál, 2006.
THOROVÁ, K., Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006.
VALENTA, M. Psychopedie. Teoretické základy a metodika. Praha : Parta, 2007.
VALENTA, M. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014.
VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2006.
VÍTKOVÁ, M.: Tělesně postižené dítě v mateřské a základní škole. Brno: MU, 1994.
VÍTKOVÁ, M.: Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2000.
VOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: MU, 2004.
WORRALL, L. E. HICKSON, L: M. Communication Disability in Aging. New York: Thomson Delmar Learning, 2003.
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003.
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001.
Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.