Charles Explorer logo
🇨🇿

Pedagogika osobnostně sociálního rozvoje

Předmět na Filozofická fakulta |
APD190028

Anotace

Cíl předmětu:

Studenti mají základní přehled o problematice osobnostně orientované školní výchovy a rozvíjení životních dovedností v rámci školního vzdělávání v ČR, dokáží popsat systematicky a přehledně strukturu osobnostní a sociální výchovy jako v kurikulu zakotvené formy osobnostně sociálního rozvoje, charakterizují v ČR dostupné pedagogické systémy orientované na problematiku osobnostně sociálního rozvoje klientů škol i dalšího vzdělávání.

Osnova předmětu:

Životní (interakční, vztahové atd.) situace a k nim potřebné dovednosti; osobnostní a sociální rozvoj jako edukační téma obecně; typy osobnostně sociálního rozvoje; osobnostní a sociální výchova jako průřezové téma RVP ZV a RVP G; teoretické konstrukty vztažné specificky k osobnostní a sociální výchově; kurikulum osobnostní a sociální výchovy a prostředky její realizace; činnostní pojetí edukace na poli životních dovedností; strukturované pedagogické systémy zabývající se osobnostně sociálním rozvojem (dramatická výchova, sociální výcvik, globální výchova, zážitková pedagogika a další).

Studijní literatura:

Povinná:

Valenta, J. (2006) Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS.

Valenta, J. (2013) Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing.

Valenta, J. (2017) Průřezové téma Osobnostní a sociální výchova. Podkladová studie k revizi rámcových vzdělávacích programů. Praha: NUV. Dostupný na: http://www.nuv.cz/file/3249/

Doporučená:

Betrand, Y. (1998) Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.

Ding, S. & Littelton, K. (2005) Children's Personal and Social Development. Hoboken: Wiley-Blackwell.

Goleman, D. (1997) Emoční inteligence. Praha: Columbus.

Hermochová, S. (2006) Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS.

Karnsová, M. (1995) Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.

Kolařík, M. (2011) Interakční psychologický výcvik. Praha: Grada Publishing.

Machková, E. (2004) Jak se učí dramatická výchova. Praha: DAMU.

McLaughlin & C., Byers, R. (2001) Personal and social development for all. London: David Fulton, Publisher.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2016) Praha: MŠMT.

Valenta, J. (1999) Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik – srovnání systémů. Praha: ISV.