Předmět poskytuje teoretickou výbavu pro multikulturní výchovu, základy pro využívání metod multikulturní výchovy, ukazuje hlavní metody multikulturní výchovy. Rozvíjí interkulturní porozumění a interkulturní kompetence budoucích učitelů. Nabízí hlavní teoretické východiska pro realizaci multikulturní výchovy. Rozvoj schopností a dovedností pro kulturní toleranci a porozumění. Rozvoj poznání teoretických východisek multikulturní výchovy, poznání cílů výchovy k mezikulturním porozuměním. The course provides theoretical equipment for multicultural education, the basics for the use of methods of multicultural education shows the main methods of multicultural education. It develops intercultural understanding and intercultural competencies of future teachers. It offers the main theoretical basis for the implementation of multicultural education. Development of abilities and skills for cultural tolerance and understanding. Development of knowledge of the theoretical basis of multicultural education, knowledge of the goals of education for intercultural understanding. Osnova předmětu:
1. Teoretická východiska, jejich vývoj a současné trendy v celosvětovém kontextu, v evropském prostoru a u nás. Multikulturní výchova, multikulturalismus (obecné a dějinné vymezení)
2. Představení základních pojmů (etnikum, etnicita, etnická příslušnost, etnické vědomí, národ, národnost, národnostní menšina, společnost)
3. Současná religiozita. Základní orientace ve světových a nových náboženstvích a náboženských hnutích
4. Teoretická východiska a praktická realizace výchovy k toleranci, proti xenofobii, rasismu, antisemitismu,náboženské intoleranci.
5. Právní a institucionální garance multikulturní výchovy.
6. Migrace – historie a současnost, migrující cizinci přicházející na naše území
7. Příčiny multikulturalismu v současných proměnách světa - regionalizace , individualizace, globalizace, mobilita pracovní síly, emigrace, imigrace, růst sebeuvědomění různých sociálních a kulturních skupin
8. Aktuální otázky vzdělávání minorit v ČR - národnostní menšiny u nás, stručná charakteristika. Romská otázka, postavení Romů v naší společnosti, romský národ a jeho sociální situace
9. Problematika výchovy a vzdělávání imigrantů, uprchlíků a dalších cizinců. Interkulturní a multikulturní výchova v běžných školách.
10. Analýza českých učebních osnov a učebnic. Projekty, jejich tvorba a hodnocení