Charles Explorer logo
🇬🇧

Informational Systems and Services

Class at Faculty of Arts |
APD300007

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Osnova předmětu:

Lekce 1

Služby knihoven pro studenty pro studenty pedagogiky

Úvod do studia předmětu, organizace lekcí, požadavky na udělení zápočtu, knihovnicko-informační služby českých knihoven.

Závěrečné cvičení - hledání na internetové stránce Národní pedagogické knihovny

Lekce 2

Vyhledávání a získávání informačních pramenů - monografie a časopisy

Akvizice na objednávku

Rešeršní strategie

Katalog Univerzity Karlovy, Katalog Národní knihovny, Souborný katalog ČR, Články v českých časopisech

Úvodní cvičení: vyhledávání katalogu na stránce Národní pedagogické knihovny

Závěrečné cvičení: vyhledání informačních zdrojů podle zadaných kritérií v uvedených databázích

Lekce 3

Vyhledávání a získávání informačních pramenů - články v zahraničních časopisech

Databáze ERIC http://www.eric.ed.gov/, meziknihovní národní a mezinárodní služby, elektronická dodávka dokumentů.

Úvodní cvičení: vyhledání dostupnosti knihy a čísla časopisu, procvičení rešeršní strategie

Závěrečné cvičení: vyhledání článků podle zadaných kritérií v databázi ERIC

Lekce 4

Citování

Zdůvodnění správného citování, standardy pro citování v textu i v seznamech literatury , ISO 690, internetové pomůcky pro citování.

Úvodní cvičení: vyhledávání v databázi ERIC

Závěrečné cvičení: používání portálu http://www.citace.com, práce s dokumentem v ruce

Lekce 5

Knihovny ve škole

Účel a poslání knihovny na ZŠ, SŠ a VŠ. Centrum pro školní knihovny.

Úvodní cvičení : citování zákonů a vyhlášek

Závěrečné cvičení: vyhledání informačního zdroje a citace internetové stránky a úprava podle ISO 690, práce s dokumentem v ruce i virtuálním dokumentem

Lekce 6

Internetové vyhledávače

Základní rešeršní strategie pro uživatele internetu

Časopisecké a zahraniční informační zdroje pro studenty pedagogiky

Úvodní cvičení: Přepis bibliografického záznamu podle normy ISO 690-2

Cvičení: citování pokračujícího a integrujícího díla

Lekce 7

Prezentace v MS Power Point I

Cíl lekce: vybavit studenty úvodními informacemi pro zvládnutí seminární práce

(seznámení s programem, základní ovládání, vkládání obrázků a obrazovek apod.)

Cvičení:vytvoření cca 4 různorodých snímků v MS Power Point

Lekce 8

Prezentace v MS Power Point II

Cvičení: vložení obrazovky do snímku, animace

Lekce 9

Sestavování tématických bibliografií, rešeršní příprava odborné práce

Rešeršní strategie pro vědecké informační zdroje, citační etika, plagiátorství, problémy zpřístupnění děl

Úvodní cvičení: vyhledávání v české databázi Pedagogická bibliografická databáze (PBD)

Závěrečné cvičení: vyhledávání v databázi ERIC + přepis záznamu z databáze podle standardu ISO 690, citace power pointové prezentace a ústního sdělení

Lekce 9

Praktická opakování dle požadavků studentů

Citace, rešerše, bibliografické soupisy.

Lekce 10

Knihovna z druhé strany - exkurze do Státní technické knihovny

Seznámení studentů s provozem velké ústřední odborné knihovny, včetně digitalizačního pracoviště a národního střediska ISSN

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace a dovednosti v následujících tématických blocích: 1) Informace a společnost: 4 informační revoluce v průběhu vývoje lidstva (vznik řeči, vznik písma, knihtisk, počítače),globální společnost. Podstata Internetu. Příklad databáze ERIC. Kvalitativně nové internetovské vztahy člověk - počítač a člověk - člověk. 2) Informace a subjekt: Kognitivní styly. Osobnostní přístupy ke zpracování informací (divergence versus konvergence, simplicita-komplexita, adaptivita-inovativnost atd.). Komunikace zprávy (Shannon, Umberto Eco) komunikačním kanálem

(vysílající subjekt, zakódování, dekódování, přijetí subjektem). Komunikace přes text: vlastnosti autora (např. autorita, prestiž, postavení), textu (koheznost, nasycenost odbornými výrazy, escape ..), příjemce (ovlivnitelnost, vzdělání, způsob asociování ...) ovlivňující vnímání a pochopení textu. Teorie učení z textu. 3) Informace a pojem: Definice informace.

Pragmatická řada údaj - informace - poznatek (znalost).Tvorba pojmu (na př. klasický asocianizmus, gestaltteorie, tvorba pojmu při učení). Současné pojetí jednotky kognitivní reprezentace.

Reprezentace pomocí selekčních výrazů v pořádání a vyhledávání informací. Hierarchické a předmětové selekční jazyky, příklady použití na Internetu.