Osnova předmětu:
Lekce 1
Služby knihoven pro studenty pro studenty pedagogiky
Úvod do studia předmětu, organizace lekcí, požadavky na udělení zápočtu, knihovnicko-informační služby českých knihoven.
Závěrečné cvičení - hledání na internetové stránce Národní pedagogické knihovny
Lekce 2
Vyhledávání a získávání informačních pramenů - monografie a časopisy
Akvizice na objednávku
Rešeršní strategie
Katalog Univerzity Karlovy, Katalog Národní knihovny, Souborný katalog ČR, Články v českých časopisech
Úvodní cvičení: vyhledáván í katalogu na stránce Národní pedagogické knihovny
Závěrečné cvičení: vyhledání informačních zdrojů podle zadaných kritérií v uvedených databázích
Lekce 3
Vyhledávání a získávání informačních pramenů - články v zahraničních časopisech
Databáze ERIC http://www.eric.ed.gov/, meziknihovní národní a mezinárodní služby, elektronická dodávka dokumentů.
Úvodní cvičení: vyhledání dostupnosti knihy a čísla časopisu, procvičení rešeršní strategie
Závěrečné cvičení: vyhledání článků podle zadaných kritérií v databázi ERIC
Lekce 4
Citování
Zdůvodnění správného citování, standardy pro citování v textu i v seznamech literatury , ISO 690, internetové pomůcky pro citování.
Úvodní cvičení: vyhledávání v databázi ERIC
Závěrečné cvičení: používání portálu http://www.citace.com, práce s dokumentem v ruce
Lekce 5
Knihovny ve škole
Účel a poslání knihovny na ZŠ, SŠ a VŠ. Centrum pro školní knihovny.
Úvodní cvičení : citování zákonů a vyhlášek
Závěrečné cvičení: vyhledání informačního zdroje a citace internetové stránky a úprava podle ISO 690, práce s dokumentem v ruce i virtuálním dokumentem
Lekce 6
Internetové vyhledávače
Základní rešeršní strategie pro uživatele internetu
Časopisecké a zahraniční informační zdroje pro studenty pedagogiky
Úvodní cvičení: Přepis bibliografického záznamu podle normy ISO 690-2
Cvičení: citování pokračujícího a integrujícího díla
Lekce 7
Prezentace v MS Power Point I
Cíl lekce: vybavit studenty úvodními informacemi pro zvládnutí seminární práce
(seznámení s programem, základní ovládání, vkládání obrázků a obrazovek apod.)
Cvičení:vytvoření cca 4 různorodých snímků v MS Power Point
Lekce 8
Prezentace v MS Power Point II
Cvičení: vložení obrazovky do snímku, animace
Lekce 9
Sestavování tématických bibliografií, rešeršní příprava odborné práce
Rešeršní strategie pro vědecké informační zdroje, citační etika, plagiátorství, problémy zpřístupnění děl
Úvodní cvičení: vyhledávání v české databázi Pedagogická bibliografická databáze (PBD)
Závěrečné cvičení: vyhledávání v databázi ERIC + přepis záznamu z databáze podle standardu ISO 690, citace power pointové prezentace a ústního sdělení
Lekce 9
Praktická opakování dle požadavků studentů
Citace, rešerše, bibliografické soupisy.
Lekce 10
Knihovna z druhé strany - exkurze do Státní technické knihovny
Seznámení studentů s provozem velké ústřední odborné knihovny, včetně digitalizačního pracoviště a národního střediska ISSN
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace a dovednosti v následujících tématických blocích: 1) Informace a společnost: 4 informační revoluce v průběhu vývoje lidstva (vznik řeči, vznik písma, knihtisk, počítače),globální společnost. Podstata Internetu. Příklad databáze ERIC. Kvalitativně nové internetovské vztahy člověk - počítač a člověk - člověk. 2) Informace a subjekt: Kognitivní styly. Osobnostní přístupy ke zpracování informací (divergence versus konvergence, simplicita-komplexita, adaptivita-inovativnost atd.). Komunikace zprávy (Shannon, Umberto Eco) komunikačním kanálem
(vysílající subjekt, zakódování, dekódování, přijetí subjektem). Komunikace přes text: vlastnosti autora (např. autorita, prestiž, postavení), textu (koheznost, nasycenost odbornými výrazy, escape ..), příjemce (ovlivnitelnost, vzdělání, způsob asociování ...) ovlivňující vnímání a pochopení textu. Teorie učení z textu. 3) Informace a pojem: Definice informace.
Pragmatická řada údaj - informace - poznatek (znalost).Tvorba pojmu (na př. klasický asocianizmus, gestaltteorie, tvorba pojmu při učení). Současné pojetí jednotky kognitivní reprezentace.
Reprezentace pomocí selekčních výrazů v pořádání a vyhledávání informací. Hierarchické a předmětové selekční jazyky, příklady použití na Internetu.