Přehled témat
Pojetí dětství v proměnách pedagogického myšlení.
Instituce předškolní výchovy v historickém kontextu.
Současné legislativní a kurikulární dokumenty rámující oblast předškolní výchovy, tvorba a realizace školních vzdělávacích programů.
Významné aspekty utváření dětské osobnosti z hlediska vývojové psychologie, a to v období prenatálním, kojeneckém, batolecím a předškolním.
Specifika výchovy dítěte v raném dětství a předškolní výchovy. Problém autonomie a socializace dítěte.
Výchovný proces v mateřské škole, jeho teoretická východiska a praktická tvůrčí realizace. Integrativní a inkluzivní vzdělávání v mateřských školách.
Analýza dětských činností, dětská hra, kresba, učení, význam kreativních a uměleckých činností.
Alternativní koncepce předškolní výchovy. Výchovné strategie, jejich účinnost a hodnocení dítěte.
Cílem předmětu Předškolní pedagogika je seznámit uchazeče s teoretickými východisky předškolní výchovy i praktickými aspekty výchovy dítěte v raném a předškolním věku. Důraz je kladen na kritické zkoumání podmínek pro komplexní rozvoj osobnosti dítěte s ohledem na psychologické zákonistosti jeho vývoje.
Součástí kurzu jsou návštěvy vybraných institucí v terénu a analýza pozorovaných skutečností.