Cíl předmětu:
Předmět navazuje na poznatky z povinných pedagogických disciplin, předpokládá znalost základních didaktických kategorií. Prohlubuje a rozšiřuje znalosti o aktuální situaci a příklady způsobů vyučování v české škole. Důraz je kladen na možnosti vyučování na státní škole. Sleduje vliv alternativních způsobů vyučování a reformních pedagogických proudů na vyučování v české škole. Studenti jsou schopni analyzovat videoukázky a konkrétní materiály (třídní a školní projekty, slovní hodnocení) z vyučování.
Osnova předmětu:
- inspirace z reformní pedagogiky
- alternativní školy
- inovativní školy
- vzdělávací programy základní školy
- rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací programy
- klíčové kompetence a obecné cíle vzdělávání
- proměna obsahu vzdělávání
- inovativní metody
- projektové vyučování
- netradiční formy vyučování
- netradiční formy hodnocení žáků
- příklady dobré praxe
- inspirace ze zahraničí
Volitelný předmět je určený hlavně pro studenty specializace školní pedagogika. Studium v předmětu je orientováno na teorii i praxi. V teoretické části se zabývá základními kategoriemi obecné didaktiky a rozebírá je z hlediska jejich vztahu k alternativám. Sleduje možnosti alternativního vyučování na státní škole i vliv reformních pedagogických proudů na naše školství.
Praktická část obsahuje studium a rozbor konkrétních materiálů a rozbor videozáznamů a přímé návštěvy škol.