Osnova předmětu:
Funkce mravního předporozumění v životě jedince
Základní předpoklady konsenzu pro mravní jednání a hodnocení
Vztah svobody rozhodování a závaznosti mravního jednání.
Koncepce dobrého života v starořeckém a středověkém myšlení
Empirismus a transcendentalismus v etice
Morální a hodnotový relativismus
Existenciální etická východiska
Etologické a sociobilogické výhrady vůči nepodmíněným mravním závazkům
Diskursivní etika jako pokus a završení projektu moderny
Konflikt liberálních a komunitárních představ o sebeuskutečnění
Logický novopozitivismus v etice
Vliv postmoderního myšlení na koncepty hodnot a mravní praxi
Morální vývoj jedince ve vztahu k vývoji kognitivnímu
Možnosti školy v ovlivňování mravního vědomí, svědomí a jednání dítěte
Metody a formy mravní výchovy
Otázky manipulace a hodnotové indoktrinace ve výchově a vzdělávání
Etická výchova v rámcových vzdělávacích programech
Etika učitelství
Cíl předmětu:
Cílem studijního předmětu je seznámit studenty se základními etickými náhledy na problematiku správného jednání, s vývojem etických teorií, vést studenty k porozumění základním etickým pojmům, ke kritické reflexi etických témat; zprostředkovat poznatky o zákonitostech morálního vývoje u dětí a dospívajících a pohledy na pojetí a praxi etické výchovy v demokratické a pluralitní společnosti.