Cílem je předat studentům základní informace a poznatky z oblasti poradenské práce v pomáhajících institucích. Rozvíjet dovednost orientovat se v odborné literatuře a čerpat z ní poznatky vztahující se k praktické aplikaci v procesu poradenství. Zprostředkovat poznání, že poradenská práce je především tvořivá činnost.
Obsah předmětu je převážně zaměřen na specifické problémy dětí a mladistvých, jejichž řešením se v systému poradenství zabývají zejména PPP a další pomáhající instituce.Obsah výuky v prvním semestru je tvořen především následujícími tématy: specifické poruchy učení, specifické poruchy chování a pozornosti, mentální retardace a problematika zařazování MR dětí do škol, poruchy chování, dítě porušující sociální normy, návykové nemoci (alkohol, drogy, gambling?
), problematika závislosti na sektách a kultech, emoční poruchy v dětství a dospívání, psychosomatické poruchy v dětství a dospívání, děti týrané a zneužívané, práce s rizikovým klientem, dítě a rodina, rodinné poradenství.