Cílem předmětu je seznámit studenty se základními metodami sociálně výchovné práce s jedincem, skupinou a komunitou a jejich využitím v podmínkách školní i mimoškolní výchovné práce.
Student se orientuje ve vládním i nevládním pomáhajícím sektoru, pomáhajících profesích a institucích. Zná etapy práce s klientem v tradičních a na klienta zaměřených sociálně pedagogických přístupech, dokáže formulovat jejich cíle a vybírat adekvátní postupy ve vztahu k druhu řešeného sociálně pedagogického problému, charakteristice klienta a vlastní rodící se profesní identitě. Seznamuje se s možnostmi rozvíjení sociální práce ve škole. Ovládá způsoby komunikativního dosahování porozumění a poznávání druhého, zná a respektuje etické normy sociálně pedagogické práce. Dokáže analyzovat příčiny vzniku náročných životních situací klientů a navrhovat účinné způsoby řešení z hlediska potřeb klienta, rodiny a školy. Zná metody rychlé pomoci (intervence) žákovi ohroženému. Ovládá metody supervize a je veden k cílené sebereflexi. Svoje poznatky dokáže aplikovat při řešení modelových situací, rozboru kasuistik a v praktických činnostech své odborné praxe.