Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktický seminář

Předmět na Filozofická fakulta |
APD510008

Anotace

Cílem didaktického semináře je, aby si studenti prohloubili dovednost cílevědomého pozorování vyučovacího procesu.

Studenti zkoumají základní didaktické kategorie v praxi, učí se objevovat, pojmenovávat a analyzovat problémy praxe pomocí těchto základních kategorií, teoretických argumentů, eventuálně i modelů vyučování.Studenti si didaktický seminář zapisují souběžně s didaktikou. Jde o předměty, které na sebe bezprostředně navazují a většinou je vyučuje stejný učitel.

Obsahová náplň a formy praxe:

V zimním semestru obvykle praxe zahrnuje a) činnost na fakultě (příprava praxe, studium dokumentů, vytváření pozorovacího archu, analýza hospitací apod.) b) společné či skupinové hospitace (v závislosti na počtu studentů) na školách a pohospitační rozbory - celkem cca 6. hod. (obvykle po 2 hodinách na 1. stupni ZŠ, na 2. stupni ZŠ a na gymnáziu)

Během letního semestru zpracovávají dvojice studentů písemnou práci (rozsah 3 - 5 stran strojopisu), a to na základě- formulace užšího problému- studia literatury k danému problému- hospitace na ZŠ či SŠ zaměřené na vybrané téma

(rozsah hospitace l0 hodin, nutno předem vytvořit specializovaný pozorovací arch). Písemné práce jsou hodnoceny v rámci skupinové oponentury na fakultě.

Ukončení praxe:

Praxe je zakončena zápočtem v ZS a LS.

Podmínky pro udělení zápočtu:ZS: - vypracování pozorovacího archu, l00 % účast na hospitacích, aktivní činnost v rámci teoretických seminářů. LS: - zpracování a obhájení písemné práce (společné pro dvojici), a to při splnění výše uvedených požadavků (formulace problému, studium literatury, vytvoření pozorovacího archu, l0 hodin hospitací).

Poznámka: Praxe může probíhat i jinými formami, např. jako studentská konference.

Podrobný sylabus k průběhu praxe v kombinovaném studiu viz web katedry pedagogiky, odkaz Studium - Bc. praxe, kombinované studium.

Není povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia. Je však možné požádat o opakovaný zápis předmětu.