ANOTACE Cílem předmětu je seznámit studenty s odbornými poznatky z oblasti výchovného poradenství, které mají přímou souvislost s pedagogickou praxí. Studenti získají vhled do nejčastějších specifických problémů dětí a mladistvých, se kterými se mohou setkat na základních a středních školách. OSNOVA PŘEDMĚTU (OKRUHY KE ZKOUŠCE)
1. Specifické poruchy učení, diagnostika a způsoby nápravy.
2. Syndrom ADHD, ADD, diagnostika, výchovná doporučení.
3. Mentální retardace a lehký intelektový podprůměr, otázky integrace a podpůrných výchovných opatření.
4. Emoční poruchy u dětí školního věku.
5. Psychosomatické poruchy u dětí školního věku.
6. Poruchy chování, porušování sociálních norem, diagnostika, systém péče o děti s poruchami chování, možnosti prevence.
7. Rodinné poradenství, partnerství, výchova ke zdraví.
8. Agresivita a šikana na ZŠ a SŠ, diagnostika. Minimální preventivní program.
9. Problematika závislosti na drogách, alkoholu, hazardní hře a virtuální realitě u dětí školního věku.
10. Děti ohrožené prostředím - syndrom CAN, diagnostika, preventivní a výchovná opatření.