Charles Explorer logo
🇨🇿

Inkluzivní vzdělávání

Předmět na Filozofická fakulta |
APD510026

Sylabus

1 TÝDENA) úvod do kurzu: struktury a cílů kurzu B) Inkluzivní vzdělávání a jeho možnosti v současné škole)D.Ú. Text Evy Janebové a Adély Lábusové: Inkluzivní vzdělávání2 TÝDENA) Reflexe vyloučení jako opaku inkluze, B) Historicko- teoretické uchopení: koncept diversity ve D.Ú. text Pavly Polechové (Výzkumy), Booth et al.

Index for Inclusion3 TÝDENVýzkumy a evaluace v inkluzivním vzdělávání Praxe: návštěva ZŠ Lyčkovo nám.(minisonda a diskuse s ředitelem) D.Ú. Reflexe návštěvy školy4 TÝDENA) Reflexe návštěvy školy (strategický plán školy pro inkluzi, evaluace školy)B) Výukové strategie podporující inkluzi: (Dokument: Including Samuel)D.Ú.

Text Lenky Felcmanové: Legislativa5 TÝDEN Vzdělávací politika ČR a inkluzivní vzdělávání 6 TÝDENHostování Arthura Ivattse: Education of imigrant children,Inclusive education in Great Britain7 TÝDENInkluzivní pedagogika: vybrané vyučovací strategie a didaktikaD.Ú. Text H.

Kasíkové: Strategie výuky8 TÝDENInkluzivní klima třídy a školy - skryté kurikulum: 1)případová studie nadaného dítěte, 2) studenti se SVP a kolektiv třídy D.Ú. Text Jany Kargerové: Klima třídy, Film: Příliš nadané děti 9 TÝDENDiagnostika, výukové strategie podporující inkluzi: individualizace metod, koncept nadání, Feuersteinova metoda D.Ú.

Text Jany Staré: Podpůrné metody10 TÝDENA)Spolupráce školy s rodiči dětí cizinců B)Příprava minikonferenceD.Ú. Text případové studie: spolupráce rodiny a školy 11 TÝDENVyužití dramatických technik - WorkshopMINIKONFERENCE- prezentace vybraných závěrečných projektů studentů12 TÝDENPrezentace dalších závěrečných projektůEvaluace kurzu

Anotace

Cílem kurzu je představit současnou situaci inkluzivního vzdělávání v ČR a to jak na teoretické úrovni tak na praktické. Participanti/tky kurzu se na začátku kurzu seznámí s ideovým kontextem rovných vzdělávacích šancí, dosavadními výzkumy v této oblasti ale také s nejnovějším vývojem vzdělávací politiky České republiky. Díky plánovanému hostování Artura Ivattse z Velké Británie budou mít možnost mezinárodního srovnání. Zásadní důraz je ovšem kladen na praktickou stránku: způsoby a možnosti inkluze ve škole a ve třídě. V rámci kurzu navštívíme také školy a organizace, které mají s inkluzí dlouhodobé zkušenosti. Absolventi/tky v rámci kurzu získají nezbytné postoje a dovednosti, aby se sami mohli stát aktivními pedagogickými pracovníky a přispět tak k rozvíjením inkluzivního charakteru české školy.

Obsahová stránka kurzu je podpořena jedinečným souborem materiálů, který pro kurz vypracovali vybraní odborníci v této oblasti (Pavla Baxová, Lenka Felcmanová, Vanda Háková, Jana Kargerová, Klára Laurenčíková,

Věra Pokorná, Pavla Polechová, iveta Němečková a Jana Stará). Jednotlivé kaustiky pak poskytly organizace:

META, Nová škola, Rytmus a další.