Charles Explorer logo
🇨🇿

Sociálně pedagogické metody

Předmět na Filozofická fakulta |
APD516057

Anotace

Cíl předmětu: Cílem předmětu je seznámit studenty se základními metodami sociálně výchovné práce s jedincem, skupinou a komunitou a jejich využitím v sociálně pedagogické práci. Svoje poznatky dokáže aplikovat při řešení modelových situací, rozboru kasuistik a v praktických činnostech své odborné praxe. Osnova předmětu:

1. Fáze práce s klientem.

2. Direktivní a non-direktivní způsoby intervence, systémy pomoci a systémy kontroly.

3. Energetická stránka pomáhání, hranice vztahu, syndrom vyhoření.

4. Motivy pro pomáhající profese.

5. Rozhovor jako stěžejní metoda sociálně pedagogické práce, zásady a způsoby vedení rozhovoru.

6. Rozhovor jako metoda práce s klientem, kontakt s klientem v rámci rozhovoru, respektující dialog a aktivní naslouchání, usměrňování rozhovoru.

7. Skupinová práce s klienty, terapeutická komunita, svépomocné skupiny.

8. Mediace jako metoda řešení konfliktu.

9. Probace jako alternativa práce s mladistvými pachateli.

10. Práce s obětí trestného činu. Agrese a domácí násilí.

11.Dobrovolnická práce s klienty.

12. Supervize v pomáhajících profesích.

13.Etika pomáhajících profesí. Subject aim: Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to acquaint students with basic methods of socially educational work with individuals, groups and community and their use in social pedagogical work. He / she is able to apply his / her knowledge in solving model situations, analysis of case reports and in practical activities of his / her professional practice. Course syllabus:

1. Working with the client,phases of cooperation with the client.

2. Directive and non-directive means of intervention, aid systems and control systems.

3. Energetic aspects of helping, relationship boundaries, burnout syndrome.

4. Motives for helping professions.

5. Interview as a key method of social pedagogical work,the principles and ways of directing inteview.

6. Interview as a method of working with the client, contact with the client in the interview, respecting dialogue and active listening, directing the interview.

7. Group work with clients, therapeutic community, self-help groups.

8. Mediation as a method of conflict resolution.

9. Probation as an alternative to working with juvenile offenders.

10.Cooperation with victims of crime. Agression and home violence.

11.Volunteering work with clients.

12.Supervision in helping professions.

13.Ethics of helping professions.