Cíl předmětu: Obsah předmětu navazuje na předmět Pedagogicko-psychologické poradenství I. Umožní posluchačům získat přehled o mezích a možnostech diagnostických metod a technik užívaných v poradenských službách a při práci poradenského pracovníka. Předmět má studentům pedagogiky, kteří budou ve své profesi přicházet do kontaktu s výsledky pedagogicko- psychologické diagnostiky, usnadnit orientaci v diagnostických metodách a porozumění psychologickým nálezům. S některými z metod nepodléhajících povinnosti užívání výhradně psychologem se studenti seznámí i prakticky a naučí se je užívat. Osnova předmětu:
1. Pedagogická a psychologická diagnostika – přehled nejčastěji diagnostikovaných oblastí a přehled typů užívaných diagnostických metod.
2. Etické zásady užívání diagnostických metod, hranice diagnostických možností metod užívaných pedagogem. Cílem dalších okruhů předmětu je poskytnout studentům přehled metod užívaných pro jednotlivé diagnostikované oblasti:
3. Specifické vývojové poruchy učení.
4. Specifické vývojové poruchy chování.
5. Poruchy autistického spektra.
6. Emoční poruchy, úzkostnost, depresivita.
7. Osobnostní dotazníky, projektivní techniky.
8. Diagnostika intelektu, pozornosti, paměti, tvořivosti.
9. Diagnostika školní zralosti, profesní orientace.
10. Rodinná diagnostika.
11. Sociometrie.