Charles Explorer logo
🇨🇿

Vybrané kapitoly z dějin pedagogiky I

Předmět na Filozofická fakulta |
APD519002

Anotace

1. Elementární vzdělanost, praktické poučení; zbožnost a mravnost jako cíle lidového vzdělávání: vývoj „lidového“ vzdělávání v první polovině 19. století v českých zemích monarchie. 2. Učitel a jeho „osvícensko-národní úkol“ počátky systematického vzdělávání učitelů lidového školství na konci 18. století a jeho vývoj v 19. století. 3. Pedagogika na pražské univerzitě do roku 1882 rozvoj pedagogiky jako vědy do roku 1882: povinné čtení (V.E.Milde) a „svobodný“ rozvoj vědy, herbartismus v českých zemích. 4. „Lidové a vyšší“: otázka vzdělanosti v 19. století, Exner-Bonitzova reforma středního školství. Rozvoj všeobecného a odborného středního školství v českých zemích monarchie v 19. století. „Krize“ klasického gymnázia na konci 19. století, Hasnerův školský zákon v kontextu liberální éry. 5. Pedagogická věda a její úloha ve formování moderní občanské společnosti po roce 1882: česká a německá (O.WiIlmann) pedagogická diskuse. Herbartismus, vliv učení Ch. Darwina na pedagogické myšlení, počátky českého pozitivismu v pedagogice: G. A. Lindner, J. Durdík, P. Durdík. 6. Pozitivismus a české pedagogické myšlení – pozdní dílo G.A.Lindnera, význam

J. Úlehly, F. Drtina, F. Čáda, B. Foustka, T.G. Masaryk, O. Kádner.

Pedopsychologický výzkum v českých zemích monarchie v kontextu mezinárodního vývoje experimentální pedagogiky (E. Meumann, W. Wundt, S.

Hall aj.)

Vybrané osobnosti a směry konce 19. Století a meziválečného pedagogického myšlení ve světě: J. Dewey a pedagogický pragmatismus; koncept pracovní školy a jeho vliv na pedagogiku 20. století: G. Kerschensteiner; C. Freinet, A. Feriere; škola A. S. Neilla a její vliv na koncept tzv. venkovských výchovných ústavů-H. Lietz, G. Wyneken, K.

Metzner; „zdravá škola“ a její modely – psychologizace a biologizace výchovy: O.

Decroly, E. Claparede, M. Montessori, J. Piaget, psychoanalytická pedagogika; individualizační pokusy ve školství – daltonský plán, winnetská soustava, P. Petersen a jenský plán; celostní výchova a koncept R. Steinera.

BASEDOW, Johann Bernhard a ŠTVERÁK, Vladimír. Johann Bernhard Basedow a jeho filantropinum. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980.

BURKE, Peter. Společnost a vědění. Od Gutenberga k Diderotovi. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1319-2.

BURKE, Peter. Lidová kultura v raně novověké Evropě. Praha: Argo, 2005. ISBN 80- 7203-638-6.

CACH, Josef. Gustav Adolf Lindner: život a dílo zakladatele pedagogiky na filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova, 1990. ISBN 80-7066-345-6.

CACH, Josef a kol. Výchova a vzdělání v českých dějinách. III. díl, 2. část, (1848-1914): podobizny a jejich problémy. Praha: Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-461-4.

CACH, Josef. František Čáda a mezioborové vztahy i experimenty: filozof, psycholog, pedopsycholog, pedopatolog, péče o děti a mládež. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80- 246-0026-9.

DVOŘÁK, Karel J. a CACH, Josef. G.A. Lindner a jeho odkaz dnešku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970.

DEWEY, John a SINGULE, František, ed. Americká pragmatická pedagogika. Praha:

Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-20715-4.

FELBIGER, Johann Ignaz et al. Felbiger a Kindermann: reformátoři lidového školství.

Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.

KÁDNER, Otakar a CACH, Josef, ed. Pedagogika, školství a jejich dějiny. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981.

KASPER, Tomáš a KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4.

KASPER, Tomáš a kol. Učitel ve střední a jihovýchodní Evropě: profesionalizace učitelského vzdělávání: historické a systematické aspekty. Praha: Academia, 2015. ISBN 978-80-200-2473-2.

KOPÁČ, Josef. Dějiny české školy a pedagogiky v letech 1867-1914. Brno: Universita J.

E. Purkyně, 1968.

KREJČÍ, František. Positivism a výchova. Praha: Dědictví Komenského, 1906.

LINDNER, Gustav, Adolf. Paedagogika na základě nauky o vývoji přirozeném, kulturním a mravním. Roudnice nad Labem: A. Mareš, 1911.

SINGULE, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti.

Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-26160-4.

TRETERA, Ivo. J. F. Herbart a jeho stoupenci na pražské univerzitě. Praha: Mezinárodní organizace novinářů, 1989.

SINGULE, František a RÝDL, Karel. Pedagogické proudy první poloviny dvacátého století: určeno pro posl. fak. filozof. Praha: SPN, 1988.

SINGULE, František. Pedagogické směry 20. století v kapitalistických zemích. Praha:

SPN, 1966.

SPENCER, Herbert. Vychování rozumové, mravné a tělesné. Překlad Josef Úlehla. V

Praze: Rohlíček & Sievers, 1879.

VESELÁ, Zdenka. Vývoj české školy a učitelského vzdělání. Brno: Masarykova univerzita, 1992. ISBN 80-210-0458-4.