Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika osobnostní a sociální výchovy

Předmět na Filozofická fakulta |
APD519010

Anotace

Online výuka:

Link pro prezenční studium: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3adfdf1628acfc4ebeab6af34ba489725a%40thread.tacv2/Didaktika%2520osobnostn%25C3%25AD%2520%2520a%2520soci%25C3%25A1ln%25C3%25AD%2520v%25C3%25BDchovy?groupId=cfdaf8c1-030f-468f-b67b-cf2f63282764&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917

Link pro kombinované studium: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aadcf88f4017d4b609ca364c92784c46b%40thread.tacv2/Didaktika%2520OSV?groupId=a644f286-ec1c-4a0f-a400-1a889bb93fda&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917

----------------------------------------------------

Sdělení k on-line výuce studentům jiných fakult:

Před připojením k on-line výuce přes příslušný kanál v MS Teams je nezbytné kontaktovat administrátorku na e-mailu daniela.novakova@ff.cuni.cz a sdělit e-mail, kterým se do výuky budete připojovat. Administrátorka vás musí připojit do příslušné skupiny, jinak odkaz nebude funkční.

------------------------------

VSTUPNÍ PODMÍNKA:UZAVŘENÉ PŘEDMĚTY

Pedagogika osobnostně sociálního rozvoje a

Školní didaktika.

------------------------------

Stručná anotace předmětu

Cíl předmětu:

Předmět zakládá elementární praktické/didaktické dovednosti pro práci v oblasti školní i mimoškolní (osobnostně) sociální výchovy; dále zakládá elementy kompetencí pro využití těchto dovedností na základě porozumění teoriím užívaných postupů a jevů, které s aplikací technik souvisí, a to ve školní edukaci i v mimoškolních kurzech osobnostního rozvoje a sociálních dovedností pro děti, mládež a dospělé.

Osnova předmětu:

Teoreticko-praktický předmět opírající se o didaktiku oborů zabývajících se osobnostním a sociálním rozvojem, resp jeho konkrétní formou, osobnostní sociální výchovou a zejm. o didaktiku osobnostní a sociální výchovy. Předmět demonstruje na praktických činnostech vedených studenty nebo vyučujícím typické didaktické principy výstavby kurzů osobnostně sociálního rozvoje. Věnuje pozornost zejm. aplikaci základních didaktických struktur v této kurikulární oblasti, výstavbě lekcí a specifickým postupům/metodám učení a jeho managementu (dramatické-rolové hry, eticky dilematické případové metody, koncentrativně pohybová cvičení, dialogické postupy, strategické hry, techniky řešení problémů, techniky využívající prvků umění, fyzicky náročné skupinové aktivity atd.).

Součástí obsahu je didaktická analýza technik, instrukcí a reflexí a aplikace vztažných teorií (kooperativní učení, mozkově kompatibilní učení, řízené sociální učení, pedagogická percepce atd.) v kontextu cílů os. soc. rozvoje nebo/a primární prevence.

Studijní literatura

Povinná:

Valenta, J. (2006) Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS.

Valenta, J. (2013) Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing.

Doporučená:

Činčera, J. (2008) Práce s hrou (pro profesionály). Praha: Grada Publishing.

Kasíková, H. (1997) Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.

Kříž, P. (2005) Kdo jsem, jaký jsem. Kladno: AISIS.

Machková, E. (1999) Metodika dramatické výchovy. Praha: ARTAMA. 71

Miovský, M. (ed.) et al. (2010) Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: SCAN, UK, TOGGA.

Valenta, J. (2003) Učit se být. (Soubor témat a metod pro osobnostně a sociální výchovu). Praha, Kladno: Strom –

AISIS.

Valenta, J. (2004) Manuál k tréninku řeči lidského těla. (Didaktika neverbální komunikace). Kladno: AISIS.

Valenta, J. (2008) Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing.

Valenta, J. (2005) Učíme (se) komunikovat. Kladno: AISIS.

Pokud nebude získán atest ve školním roce, kdy je student zapsán na předmět, je možné v dalším šk. roce požádat o opakovaný zápis předmětu.