K REALIZACI PŘEDMĚTU V LETNÍM SEMESTRU 2020/2021:
Pojetí předmětu (praktikum; natáčení; individuální diagnostika; ad hoc psychosomatická cvičení atd.) prakticky vylučuje jeho efektivní realizaci v online podobě. Vypsán nicméně být musí. Počítejte tedy, pros ím, s velmi podstatnou redukcí jeho obsahu i potenciálu.
---------------------
Online výuka:
Link pro prezenční studium: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a852306aa597c4da2af65a73791eea629%40thread.tacv2/Ve%25C5%2599ejn%25C3%25A9%2520vystupov%25C3%25A1n%25C3%25AD%2520a%2520r%25C3%25A9torika?groupId=cfdaf8c1-030f-468f-b67b-cf2f63282764&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917
Link pro kombinované studium: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a65d229df43ad4e03b6c0255c4062476d%40thread.tacv2/Ve%25C5%2599ejn%25C3%25A9%2520vystupov%25C3%25A1n%25C3%25AD%2520a%2520r%25C3%25A9torika?groupId=a644f286-ec1c-4a0f-a400-1a889bb93fda&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917
---------------------
Sdělení k on-line výuce studentům jiných fakult:
Před připojením k on-line výuce přes příslušný kanál v MS Teams je nezbytné kontaktovat administrátorku na e-mailu daniela.novakova@ff.cuni.cz a sdělit e-mail, kterým se do výuky budete připojovat. Administrátorka vás musí připojit do příslušné skupiny, jinak odkaz nebude funkční.
---------------------
Stručná anotace předmětu
Teoreticko-praktický kurz věnovaný základům rétoriky, prezentačních dovedností a technice a výrazu veřejného vystupování jako svébytného osobnostního performačního komunikačního aktu.
Metodicky je kurz založen na
- natáčení nahrávek vlastních vystoupení účastníků a
- jejich analýzách a následném
- vyvození témat, jimž je třeba se ve vztahu k výkonům jednotlivců věnovat a
- cvičeních dovedností.
Možno využít i donesené nahrávky vlastních vystoupení.
Zřetel je i k "didaktice" vedení žáků k prezentačním atd. dovednostem.
Definitivní podobu témat je možné přizpůsobit zájmům studentů.
Studijní literatura
K rétorice:
Bilinski, W. (2011) Velká kniha rétoriky. Praha: Grada Publishing.
Hierhold, E. (2005) Rétorika a prezentace. Praha: M. Press.
Hájková, E. (2012) Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada Publishing.
Holasová, T. (1993) Umíte dobře mluvit? Praha: H&H.
Hospodářová, I. (2005) Prezentační dovednosti. Praha: Alfa Publishing.
Kohout, J. (2002) Rétorika. Praha: M. Press.
Tegze, O. )2003) Neverbální komunikace. Praha: Computer Press.
Valenta, J. (2011) Scénologie (každodenního) chování. Praha: AMU-KANT.
Vybíral, Z. (200) Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál.
Wieke, T. (2005) Rétorika v praxi. Dobřejovice: Rebo Productions.
K "didaktice" aneb "učíme žáky/studenty prezentovat":
Štembergová-Kratochvílová, Š. (1994) Metodika mluvní výchovy dětí. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku.
Valenta, J. (2004) Manuál k tréninku řeči lidského těla. (Didaktika neverbální komunikace). Kladno: AISIS.
Valenta, J. (2005) Učíme (se) komunikovat. Kladno: AISIS.
Pokud nebude získán atest ve školním roce, kdy je student zapsán na předmět, je možné požádat o opakovaný zápis předmětu v dalším roce, kdy bude předmět vyučován.